Корабельна коаліція для України: наскільки виросте наш флот і що це нам дасть

“Корабельна” коаліція для України: наскільки зросте наш флот і що нам це дасть

Фото: gov.uk

Після «танкової» та «авіаційної» коаліції західні союзники створюють і “корабельну” коаліцію для України. Ініціаторами цього разу стали Великобританія та Норвегія. Україна веде морську оборону від початку повномасштабного вторгнення Росії минулого року. Сьогодні наша країна контролює 20% свого узбережжя та обмежена у судноплавстві, що невигідно всьому світу. А коли ми звільнятимемо Крим та Херсонську область, то без кораблів нам не обійтися. Так пояснюють союзники причину створення “корабельної” коаліції та її перспективи.

“На економіку України продовжує впливати путінська блокада Чорного моря, яка значно скоротила можливості країни з транспортуванням життєво важливих експортних товарів морем. Зміцнення морського потенціалу ЗСУ, зокрема протидія загрозі з боку російських морських мін, допоможе відновити морський експорт України”, – йдеться на сайті уряду Великобританії.

«Мінні мисливці» дістають вибухівку з глибини до 80 метрів

У рамках цієї коаліції Нідерланди разом із Бельгією вирішили передати ЗСУ два мінні тральщики Alkmaar, які ще називають «мінними мисливцями». Мінні тральщики класу Alkmaar (Алкмаар – місто на півночі Нідерландів) почали спільно виробляти у 1980-х роках військово-морські сили Бельгії, Франції та Нідерландів. Усього було збудовано 46 кораблів.

Їх активно використовують у різних країнах. Наприклад, 2007 року ВМС Латвії придбали 5 кораблів у Нідерландах, виведених із експлуатації. А у 2018 році Нідерланди та Бельгія вирішили створити новий клас таких тральщиків.

Основна місія тральщиків – виявлення та знешкодження вибухових пристроїв, захист торгових шляхів та узбережжя. Основним озброєнням є компактна пошукова гідроакустична станція, що дозволяє шукати вибухонебезпечні предмети – міни на дні морів на глибинах до 80 метрів.

Alkmaar мають водотоннажність 520 тонн, три 12,7-мм кулемета, а також покращену електронну систему бойових даних, гідролокатор, систеиу ідентифікації та знешкодження мін.

На борту тральщика встановлено спеціальну апаратуру, що дозволяє дистанційно ідентифікувати, що лежить на дні. Йдеться про апарат Atlas Seafox – це дрон, що веде розвідку: є розвідувальний варіант та ударний. Коли виявляється й ідентифікується, що поруч морська міна чи торпеда, чи щось вибухонебезпечне, на це місце опускається ударний варіант дрона. Дрон підривається, детонує разом із небезпечним предметом. Також на борту передбачено спусковий підводний апарат для розвідки на глибині до 500 метрів – Double Eagle.

ВМС України зазначають, що кораблі класу Alkmaar знаходяться на озброєнні у семи країнах світу та активно застосовуються у складі постійних корабельних протимінних груп НАТО.

“Кораблі, які планується направити в Україну, пройшли глибоку модернізацію у першому десятилітті 2000-х років для відновлення своїх можливостей, мають відмінний стан і виконують сьогодні завдання щодо призначення”, – йдеться у заяві Військово-морських сил України.

Мінні тральщики класу Alkmaar не лише “побачать” міну, а й “впізнають” її на глибині. Фото: wikipedia.org

Британським Sandown вже дають українські імена

Ще два мінні тральщики, які передає Великобританія, – це кораблі класу Sandown. Це вже не перші подібні до судна, що поповнили українські ВМС. Ще влітку 2021 року оголосили про те, що Україні передають два мінні тральщики. У січні цього року з’явилися перші фото цих кораблів під українськими прапорами. Щоправда, вони зараз не в Україні, а біля шотландського узбережжя. Саме там йде навчання екіпажів ВМС України на тральщиках “Чернігів” (колишній Grimsby) та ” Черкаси ” (колишній Shoreham).

Кораблі цього класу призначені для розмінування мілководних прибережних вод. Вони стали на озброєння британського флоту 20 років тому.

Водотоннажність цих кораблів близько 600 тонн, довжина 52,5 м, ширина – майже 11 м. Екіпаж складається з 34 осіб. На борту також є озброєння: 30-мм гармата та 3 кулемети.

На британських тральщиках уже проходять підготовку українські екіпажі. Фото: wikipedia.org

Всюдиходи, яких у ЗСУ ще не було

Крім цього, для допомоги ЗСУ будуть передані два мінно-тральні кораблі, 23 транспортні катери та 20 амфібій Viking.

Viking Bv S10 – дволанковий гусеничний всюдихід, випущений компанією Land Systems Hagglunds. Машина броньована та захищає від бронебійних куль 7,62 мм, уламків 152-мм снарядів, а також від протипіхотних мін масою до 0,5 кг.

Амфібія важить 10 т. Перший модуль вміщує чотирьох осіб, а другий – до восьми.

Максимальна швидкість на суші становить 65 км/год, а на плаву – 5 км/ч. Витрата палива – 76 л на 100 км. Запас ходу дорогами з твердим покриттям – 300 км.

На озброєння Великобританії амфібії Viking почали надходити з 2003 року. Загалом закуплено 166 од., 50 з яких було відправлено до Афганістану.

Броньовані дволанкові всюдиходи Viking Bv S10 передасть Україні Великобританія. Фото: wikipedia.org

Є нюанс

Поки що кораблі не можуть потрапити в Україну

Ще до повномасштабного вторгнення США надали Києву п’ять патрульних катерів на кшталт Island. Вони отримали назви “Слов’янськ”, “Старобільськ”, “Суми”, “Фастів” та “В’ячеслав Кубрак”. Також Україна замовила у США ще 8 патрульних катерів Mark VI. Їхні головні цілі – спостереження за узбережжям, але їх можна переналаштувати для розміщення сил спеціального призначення або медичного персоналу.

Окрім тральщиків у Британії, у Туреччині на верфі RMK Marine спустили на воду перший український корвет класу ADA «Гетьман Іван Мазепа». Згідно з контрактом, підписаним між урядом України та Республіки Туреччина, Туреччина має побудувати перший корабель на своїх потужностях до 80% готовності, а потім корвет має бути дооснащений в Україні. Другий (і наступні кораблі) мав будуватися вже на потужностях заводу “Океан” (Миколаїв) в Україні із залученням турецьких фахівців. Так планувалася поступова передача технологій.

Корвети класу ADA є сучасними кораблями прибережної зони, що мають можливості протичовнових операцій та патрулювання у відкритому морі, з широким використанням у своїй конструкції принципів стелс-технологій.

Але тут є одна проблема. Туреччина закрила протоки Босфору та Дарданел для всіх військових кораблів у лютому 2022 року, включаючи кораблі країн – членів НАТО. Тобто тральщики із Британії та корвет «Іван Мазепа» зараз не можуть потрапити до України.

Корвет класу ADA «Гетьман Іван Мазепа» до порту призначення прибути поки що не може. Фото: wikipedia.org

Источник: kp.ua

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *