У медичному сервісі Helsi виявили багато фейкових записів до лікарів. Що відбувається

Helsi – приватний медтек-стартап, що обслуговує левову частку української медицини та належить «Київстару». Коли і як виникла проблема із записами до лікарів, яких ніколи не було

Головні матеріали Forbes Ukraine. Раз на тиждень на вашій пошті.

Дякуємо за підписку Підписатися

«Хтось прийшов у мій Helsi-кабінет, записався і пройшов відеоконсультацію у мого сімейного лікаря», – написала 11 травня у Facebook Наталка Макогон. Вона колишня комунікаційниця Київського метрополітену з понад 6000 підписників і нині працює в реабілітаційному центрі Superhumans. Це не перший і не унікальний випадок – лише під постом Макогон зібралося під дві сотні коментарів зі схожими кейсами. Що відбувається з медичним сервісом, у якому зареєстровані десятки мільйонів українців?

Що відомо про Helsi /Ілюстрація Олександра Карасьова

Що відомо про Helsi

Helsi – запущений у 2016 році медичний стартап, що розробляє однойменну систему запису до лікарів.

Helsi – ключовий гравець на ринку медичних інформаційних систем, що працюють насамперед із державними лікарнями. Вони приносять основний заробіток сервісу, сплачуючи підписку від $10 за одного активного лікаря-користувача. На травень 2023 року на платформі зареєстровано 25,2 млн користувачів.

У серпні 2022 року Helsi поглинув найбільший в Україні мобільний оператор «Київстар». Сторони не коментують суму угоди. До війни сервіс міг оцінюватись у $30–40 млн, казав Forbes голова Chernovetskyi Investment Group (CIG) Володимир Кривко. У розпал повномасштабного російського вторгнення Forbes оцінив стартап у $10 млн.

Виторг української юрособи сервісу за 2020 рік – 23,4 млн грн, свідчать дані YouControl. У 2022-му він скоротився до 16,3 млн грн.

Про те, хто заснував та володіє малопублічною компанією, – у детальному розборі Forbes.

Читати більше Згорнути

Що не так із Helsi і наскільки масова проблема

«Так, те, що відбувається наразі, мені як CEO відомо», – каже керівник Helsi Євген Донець. Версію зламу керівництво сервісу відкидає, запевняючи, що персональні дані пацієнтів не були скомпроментовані. «Система передбачає внесення даних лише лікарями, можливостей втручання в роботу системи третіми особами не існує, оскільки всі дії в системі фіксуються», – стверджує член наглядової ради Helsi Дмитро Шимків. На запитання, чи знав «Київстар» про цю проблему і чи існувала вона під час придбання Helsi, Шимків не відповів.

«Віртуальні записи» – справа рук не хакерів, а медиків, які мають виключне право вносити дані в систему. У випадку Макогон виявилося, що візит у системі зареєстрував не сімейний лікар, а лікар вторинної ланки. «Крім власне консультації, мені ще призначили обстеження гінеколога і рентген», – написала вона в оновленні до посту.

Станом на 11 травня у Helsi зареєстровано 25,2 млн українців та 33 500 активних лікарів, повідомила пресслужба компанії. Helsi заробляє на платі за підписку від лікарень, для пацієнтів сервіс безкоштовний. Кількість акаунтів із фейковими записами у Helsi не уточнюють. Із 10 користувачів, з якими поспілкувався Forbes, лише двоє виявили у особистому кабінеті візити, про які навіть не здогадувалися.

Проте проблема, вочевидь, існує роками. У розпорядженні Forbes є скріншоти з фейковими записами щонайменше за 2021-й та 2022-й роки. Чому про неї стало відомо лише зараз?

Більшість українців рідко заходять до особистого кабінету Helsi – за останній місяць у системі зареєстровано 2 млн унікальних візитів. Але пости в соцмережах спричинили «ефект лавини», й багато хто почав перевіряти свої облікові записи.

«Я дуже давно не заходила в цей додаток, от оновила його, увійшла і здивувалась», – каже користувачка Анастасія, яка перевіряла дані в Helsi на прохання Forbes. Вона виявила записи про візити до терапевта і фтизіатра, яких ніколи не робила. «Я виявила один запис та два направлення на процедури, чоловік у своєму кабінеті побачив кілька візитів та направлень на додаткові обстеження», – розповіла Forbes Макогон.

У медичному сервісі Helsi лікарі роками створювали фейкові відвідування пацієнтів. Через це держава могла втрачати кошти. Як цю проблему вирішуватимуть МОЗ та Helsi /Фото 1

Як Helsi збирається вирішувати проблему з фейковими записами

Який сенс лікарям робити записи про прийоми, яких не було? Із квітня 2018-го в Україні стартувала медреформа, її головний принцип – «гроші йдуть за пацієнтом». Тобто українці самостійно обирають лікаря й медзаклад, де хочуть лікуватися. Більше пацієнтів і процедур – більше державного фінансування.

Оплачує медичне обслуговування Національна служба здоров’я (НСЗУ) за спеціальною програмою медичних гарантій. Її бюджет на 2023-й рік – понад 142 млрд грн. Один із найдорожчих пакетів – лікування недоношених немовлят у перинатальних центрах. За це лікарня отримає 162 000 грн. Тариф за комплексні медичні послуги матері й дитині – 20 000 грн.

Міністерство охорони здоров’я теж знає про фейкові відвідування в Helsi. «Ми виявляємо пацієнтів, яких приходило в тисячі разів більше за звернення, і починаємо реагувати досить серйозно», – казав на зустрічі з журналістами голова МОЗ Віктор Ляшко.

Наразі вирахувати, скільки і як довго держава заплатила за лікування, якого ніколи не було, складно. Постанову МОЗ, що дозволяє моніторити НСЗУ, прийнято лише нещодавно, каже Ляшко. Всі відвідування, за його словами, потраплятимуть у спеціальну базу. Якщо на одного пацієнта припадатиме аномально багато процедур, це буде сигналом для розслідування. Коли запрацює система, міністр не уточнює.

«На вас списали державні кошти, що також злочин», – обурюється Макогон. Не менша проблема – некоректні медичні записи про щеплення, пройдене лікування тощо.

«Компанія активно співпрацює з МОЗ, правоохоронними органами та пацієнтами», – коротко коментує Шимків. Донець радить користувачам звертатися до служби підтримки Helsi, але виправити фейкові записи все одно може тільки лікарня, де вони були зроблені. «В подальшому Helsi думає над тим, щоб пацієнт міг позначити візит таким, що не відбувся», – каже він.

У підготовці цього матеріалу брав участь репортер Forbes Олександр Шаріпов

Дисклеймер: заголовок статті конкретизовано після публікації, додано уточнення щодо того, хто саме створював фіктивні візити до лікарів у системі Helsi.

Источник

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *