Чому контроль Ілона Маска над провідними індустріями такий небезпечний? Розповідає The New Yorker

Компанії SpaceX, Tesla та Twitter найбагатшої людини у світі Ілона Маска є провідними у своїх галузях. Це дає йому можливість диктувати свої правила не тільки на ринках, а й на рівні держави. Такий безпрецедентний ступінь впливу Маска в США починає непокоїти владу. Журнал The New Yorker описав шлях до могутності ексцентричного підприємця та наслідки такої влади в руках неоднозначної особистості. Forbes переказує основне

Forbes Ukraine випустив новий номер журналу. Придбати його з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням. У журналі: перший список найкращих роботодавців для ветеранів, список перспективних молодих українців «30 до 30», 40 компаній, які вийшли на іноземні ринки під час війни, історії Марії Берлінської, Всеволода Кожемяки та загалом майже два десятки текстів.

Реінкарнація Людовіка XIV

Втручання багатіїв у політику – не новий феномен. Дж. П. Морган позичив значні кошти союзним силам під час Першої світової війни, а Джон Рокфеллер молодший давав чималі гроші Лізі націй. Та вплив Маска нахабніший та ширший.

Ще не було такого, щоб цивільна особа відігравала таку важливу роль арбітра між двома країнами у стані війни. Та й залежність США від Маска у різних індустріях, від енергетичної та космічної до транспортної, унікальна.

Без SpaceX NASA поки не може доставляти свої екіпажі у космос. А величезна кількість зарядних станцій Tesla по всій країні змусили адміністрацію президента США Джо Байдена відкласти спроби запровадити універсальний стандарт для зарядних станцій, який так не подобався Маску.

Маск скористався роками наростання недовіри до інститутів влади й занепадом критичної інфраструктури, щоб встановити своє домінування у сферах, де держава втратила контроль і сприяла приватизації. Тепер уряд США покладається на підприємця, але не може дати раду його схильності до ризиків і капризам.

Чинні й колишні чиновники NASA, Пентагону, міністерства транспорту, Федерального авіаційного управління й Управління з питань безпеки і здоровʼя розповіли, що нині впливу Маска у їхній діяльності не уникнути. Тепер вони до нього ставляться як до неофіційного урядовця.

Низка американських військових чиновників глибоко занепокоєні таким станом справ із Маском. «Ми живемо з подачок Маска у світі, в якому він контролює важливий бізнес, – сказав один співробітник Пентагону. – Це відстій».

Але могутність Маска продовжує рости. Покупка Twitter, нині Х, дає йому величезну арену для просування політичних наративів.

Starlink та війна в Україні

Коли у жовтні 2022 року космічна компанія Ілона Маска SpaceX раптово відключила доступ до супутників Starlink українським військовим, ЗСУ залишилися без звʼязку в особливо небезпечних зонах. Від цього залежало життя бійців на передовій. «Ми були дуже близько до лінії фронту і раптом Starlink перестає працювати. Підрозділи опинилися в ізоляції. Це був хаос», – розповів The New Yorker військовий-зв’язковик Микола.

Три співрозмовники видання, які домоглися роботи Starlink в Україні, але попросили про анонімність, відзначили, що спочатку не задумувалися про те, чим загрожує такий значний контроль американського підприємця над ситуацією. Та й ніщо спершу не віщувало біди, Маск демонстрував підтримку Україні у її боротьбі.

Міністр цифрової трансформації та віцепремʼєр Михайло Федоров з терміналами Starlink.

Міністр цифрової трансформації та віцепремʼєр Михайло Федоров з терміналами Starlink.

Та з часом для SpaceX постало питання грошей. За словами директора компанії, вони «не можуть покривати витрати на Україну протягом невизначеного терміну». Тоді керівництво компанії поставило Пентагону ультиматум: якщо Міноборони США не візьме на себе покриття витрат за надання послуг Україні (близько $400 млн), вони відключать її від мережі. (CNBC нещодавно оцінив SpaceX у $150 млрд, а Forbes оцінив статки Маска у $220 млрд, назвавши його найбагатшою людиною у світі.)

Того ж місяця на конференції в Аспені Маск висловив підтримку президенту Росії Володимиру Путіну, пригадує Рід Гоффман, який допомагав Маску започаткувати PayPal. Гоффман каже, що той «попався на гачок риторики Путіна». А вже за тиждень мільярдер запропонував свій «мирний план» закінчення війни в Україні.

Найпоказовішим у ситуації зі Starlink була реакція американського уряду. З Маском звʼязався тоді заступник міністра оборони з питань політики Колін Кал, хоч такими перемовинами займається відділ Пентагону з питань закупівель. Посадовець шанобливо намагався переконати примхливого гендиректора у необхідності відновити звʼязок в Україні.

«Враховуючи вплив Маска у цьому питанні, я розмовляв з ним, як з високопосадовцем», – сказав він.

Слова чиновника не одразу переконали мільярдера. Маск висловив занепокоєння, що Росія може сприйняти роботу Starlink в Україні, як підтримку її військових потуг. Він же хоче «заспокоїти Росію», відмітив ексчиновник.

Тоді ж Маск повідомив Кала, що у нього була «чудова особиста розмова з Путіним». Сам Маск заперечив, що говорив із російським президентом про Україну.

Космос, SpaceX та NASA

У грудні 2020-го Федеральне авіаційне управління сказало Маску відкласти запуск ракети SN8 через зміну напрямку та потужності вітру. Але Маск не послухався і провів запуск. «Для нього діють зовсім інші правила», – зазначає колишній адміністратор NASA Джим Брайденстайн. Тоді уряд США обмежився забороною запусків на два місяці.

Одні чиновники вважають, що завдяки співпраці зі SpaceX у сфері зменшилася бюрократія. Та є багато тих, хто боїться концентрації влади в руках приватних компаній: без відповідного контролю це може закінчитися трагічно. SpaceX і сам Маск неодноразово говорили про занадто жорсткі вимоги до безпеки.

«Є лише одна річ, гірша за державну монополію. І це приватна монополія, від якої залежить уряд», – сказав Брайденстайн.

Запуск важкої ракети SpaceX Falcon Heavy із супутником Jupiter 3 на мисі Канаверал, Флорида, 28 липня 2023 року. /Getty Images

Запуск важкої ракети SpaceX Falcon Heavy із супутником Jupiter 3 на мисі Канаверал, Флорида, 28 липня 2023 року. Фото Getty Images

Електромобілізація автопромисловості та Tesla

Маск і його автокомпанія Tesla неодноразово заявляли, що функція автопілота у їхніх автівках значно безпечніша за водія-людину, хоча доказів цьому не надавали. А от Washington Post із посиланням на Національне агентство безпеки дорожнього руху США повідомила про збільшення нещасних випадків і смертей за участі функції автопілота й безпілотних авто.

Адміністрація Байдена, яка терміново намагається зменшити залежність від викопного палива, дійшла висновку, що їй потрібно співпрацювати з Маском через його домінуючу позицію на ринку електромобілів. Але є ризики. 

Чиновники Управління з питань безпеки і здоровʼя розповіли, що вплив Маска та його ставлення до правил ускладнюють роботу. «Він вважає себе повелителем світу, і ці правила просто не поширюються на нього, – відзначає Джордан Бараб, колишній чиновник управління.

Під час пандемії та локдауну Маск погрожував перенести штаб-квартиру Tesla з округу Аламеда, якщо місцева влада не скасує рішення про закриття заводу підприємця. Він досяг свого – завод працював усупереч карантинним обмеженням.

Tesla Shanghai Gigafactory в Шанхаї, Китай. Гігазавод виробляє близько 450 000 автомобілів на рік, 29 березня 2021 року. /Getty Images

Tesla Shanghai Gigafactory в Шанхаї, Китай. Гігазавод виробляє близько 450 000 автомобілів на рік, 29 березня 2021 року. Фото Getty Images

Twitter та політичні зміни

Більшу частину свого публічного життя Маск позиціював себе центристом у політичних поглядах, лібералом. Він розповідав, що робив пожертви на президентську кампанію Гіларі Клінтон і голосував за неї та Байдена. Та останні роки його погляди суттєво змінилися. Все почалося з заперечення коронавірусу, чим відзначаються відомі прихильники правих поглядів. Апогеєм зміни політичних настроїв підприємця стала купівля соцмережі Twitter за $44 млрд заради «боротьби з «woke-культурою».

Маск почав відкрито висловлюватися в соцмережі проти ліберальних цінностей, поширювати дезінформацію й агітувати своїх підписників голосувати за республіканців.

«Він ніколи не був політично спрямованим, на такі погляди ніколи і натяку не було», – сказав The New Yorker близький знайомий підприємця.

Після купівлі Twitter Маск почав відкрито висловлюватися в соцмережі проти ліберальних цінностей, поширювати дезінформацію і агітувати своїх підписників голосувати за республіканців. /Getty Images

Після купівлі Twitter Маск почав відкрито висловлюватися в соцмережі проти ліберальних цінностей, поширювати дезінформацію й агітувати своїх підписників голосувати за республіканців. Фото Getty Images

Психологічний стан Маска

Минулого року Маск зізнався у тому, що «почувається самотнім». Він сказав, що його карʼєра сповнена «чудових підйомів, розпачливих падінь і безупинного стресу». «Життя Маска – відстій і сповнене стресу. У всьому винна його цілковита відданість компаніям», – розповів The New Yorker близький колега підприємця.

У 2018-му журнал Times написав про занепокоєння ради Tesla тим, що Маск вживає снодійне за рецептом Ambien, яке може спричиняти галюцинації. А цього року Wall Street Journal повідомив про вживання підприємцем кетаміну – популярного засобу від депресії.

Маск усе частіше вживає медичні препарати через свої постійні конфлікти з пресою та відчуття ізольованості, вважають його знайомі. Це може бути причиною його хаотичних й імпульсивних заяв і рішень.

Штучний інтелект та xAI

У 2015-му Маск став інвестором видавця надпопулярного ШІ-сервісу ChatGPT OpenAI, на той момент неприбуткової організації. Компанію також підтримали Гоффман і Пітер Тіль. Невдовзі Маска почав обурювати брак контролю над компанією, він навіть намагався захопити владу. Маск вважав її недостатньо конкурентоздатною, а одного разу сказав, що у «неї 0% шансів на успіх».

У 2018-му він пішов з OpenAI і відмовився підтримувати її фінансово. Та після приголомшливого успіху OpenAI минулого року і заснування комерційної частини бізнесу компанії, Маск неодноразово обурювався тим, що досі не отримав доходу від своїх інвестицій.

Ілон Маск відзначив, що xAI тісно співпрацюватиме з Twitter і Tesla. /Getty Images

Ілон Маск відзначив, що xAI тісно співпрацюватиме з Twitter і Tesla. Фото Getty Images

Важко сказати, що мотивує цікавість Маска до ШІ: науковий інтерес чи бажання завоювати ще одну індустрію. Одні представники сфери кажуть, що ШІ зацікавив Маска після того, як його розвитком зайнялися Google і Microsoft. Сам мільярдер стверджує, що його мотивує страх руйнівного потенціалу технології.

Попри це, Маск зареєстрував власну ШІ-компанію xAI. Незрозуміло, чим її робота буде якісно відрізнятися від інших гравців індустрії. «Я створю третій варіант…який, сподіваюся, принесе більше користі, ніж шкоди», – прокоментував Маск.

Підхід Маска до ШІ заснований на тому, що «ШІ можна врятувати, тільки якщо він сам його створить», – так пояснив підхід Маска до технології Гоффман. Та застеріг, що ШІ відображає принципи й пріоритети розробників, тому краще, щоб «цим займалися люди без комплексу Месії».

Источник

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *