Ділимося перевіреними способами грамотно розподіляти свої доходи, маючи різні способи заробітку, а також вчимося правильному фінансовому плануванню, інформує Ukr.Media.
Безліч людей, як жінок, так і чоловіків, незалежно від віку, соціального статусу і рівня доходів, не вміють грамотно розподіляти свої грошові ресурси. Хтось зливає все в перший же тиждень після получки, хтось же, навпаки, прискіпливо економить і не дозволяє собі витрачатися на щось більше, крім обов'язкових потреб і первинних людських потреб. І той, і інший варіант нікуди не годиться.
Однак навчитися грамотному розподілу коштів дуже важливо, і, на щастя, зробити це можна в будь-якому віці. Саме тому сьогодні ми вирішили розібратися, як навчитися економити і відкладати гроші розумно, щоб при цьому не перестати радіти життю і зуміти накопичити на мрію.
Відразу обмовимося, що всі ці методи ефективно працюють як при високих, так і зовсім невеликих, і навіть при дуже маленьких доходах, тому не відкладайте вподобану ідею "в ящик" і починайте діяти уже сьогодні.
"П'ятдесят на п'ятдесят"
Цей простий спосіб ще називають "методом половин". Полягає він у тому, що свою зарплату відразу при отриманні необхідно поділити на дві рівні частини. Одну з них необхідно покласти в банк на вклад з можливістю зняття, а другу — залишити у себе на повсякденні витрати. Коли частина грошей на руках закінчиться, ви йдете в банк і знімаєте ще половину від усіх коштів, що залишилися (не більше!). Коли і вони закінчилися — повторюєте процедуру знову.
Зазвичай, вже до цього моменту або навіть раніше приходить наступна зарплата, з якої, власне, повторюється та ж процедура.
Перевірено, що коли гроші в вашому користуванні починають підходити до кінця, ви намагаєтеся економити їх усіма доступними способами. При цьому ви завжди відчуваєте себе більш-менш впевнено і усвідомлюєте, що на випадок непередбачених обставин і великих витрат завжди є "заначка" на рахунку.
Незаперечним плюсом цього методу є і те, що "зайві" фінанси лежать на вкладі, і накопичується певний відсоток, а значить, при економних витратах через деякий час є можливість зібрати пристойну суму.
Але є у цього способу і мінуси. По-перше, він вимагає витримки і самодисципліни, щоб не зняти більше грошей, ніж належить. По-друге, якщо не намагатися сильно економити, то і накопичити велику суму навряд чи вдасться. Такий метод можна назвати лише "стримуючим" для тих, хто звик спускати все в перші кілька днів після зарплати.
"Чотири конверта"
Для тих, кому важко розподілити фінанси на цілий місяць вперед і хто витрачає майже весь щомісячний запас коштів протягом декількох днів, придумали ще один метод грамотного розподілу. Він надзвичайно простий. Відразу після получки необхідно відкласти 20% на так званий "резервний рахунок" (нехай це буде запас "на чорний день" або просто накопичення. Краще покласти цю суму в банк, щоб не було спокуси по чуть-чуть витрачати з них.
Решту суми необхідно розділити порівну (по 20% від зарплати) і покласти в чотири конверта. Ось і все! Конверт береться раз на тиждень і гроші з нього витрачаються, як заманеться власнику, але в наступний конверт до закінчення тижня влазити не можна.
Таким чином, дотримуючись правил, вам вдасться не тільки "дожити" до наступної зарплати, не беручи в борг, а й накопичити власні заощадження.
"Шість глечиків"
Цей спосіб заснований на грамотному і різнобічному розподілі доходів. Використовуючи його, у вас завжди будуть кошти не тільки на їжу, але і на інші важливі категорії витрат.
Суть полягає в тому, що при отриманні доходів ви відразу розподіляєте всі кошти на шість категорій і розкладаєте в шість різних місць (їх краще підписати!).
- Перший глечик — повсякденні і регулярні витрати (50% всіх грошей);
- Другий глечик — накопичення на великі і не дуже покупки (10%);
- Третій глечик — заощадження (10%);
- Четвертий глечик — витрати на освіту (10%);
- П'ятий глечик — розваги (10%);
- Шостий глечик — подарунки, допомога близьким (10%).
Як ви вже напевно здогадалися, "змішувати" вміст глечиків заборонено і "залазити" в будь-яку категорію відкладених грошей, коли залишилося кілька днів до зарплати, теж. Чому? В цьому і є головний плюс цього способу: він не дає вам забути про баланс, і у вас завжди знайдуться кошти не тільки на повсякденні потреби, а й на такі важливі речі, як освіта і допомога близьким.
Основний мінус — на будь-яку дуже велику покупку (на зразок нерухомості або машини) збирати таким способом доведеться років двадцять. Однак цей метод можна варіювати під себе — ви можете самі підлаштувати його під конкретно своє життя, наприклад, прибрати або додати ту чи іншу категорію витрат, а також поміняти пропорції відповідно до своїх пріоритетів. Головна ідея цього методу — саме баланс, дотримуючись який вам буде простіше і гармонійніше жити і робити накопичення.
"Начетверо"
Цей метод особливо підходить для тих, хто прагне до високих накопичень в різних сферах життя.
При отриманні зарплати від усієї суми відразу відділяється частина, яка піде на щоденні витрати (дуже важливо при цьому чітко знати, скільки вам необхідно грошей, але про це — нижче).
Вся сума, що залишилася поділяється на три категорії накопичень:
- Короткострокові — 25% (наприклад, через місяць ювілей у родича і треба зробити йому хороший подарунок; через пару тижнів ви плануєте купити собі щось з речей, а в наступному місяці треба буде купувати абонемент в спортзал);
- Середньострокові — 25% (наприклад, через пів року ви збираєтеся полетіти з подружкою у відпустку, а приблизно через рік плануєте зробити ремонт на дачі);
- Великі і довгострокові — 50% (наприклад, через 3-5 років ви разом з чоловіком хочете обзавестися новою квартирою).
Само собою, тут, як і в способі "Шести глечиків", пропорції і категорії накопичень визначаються тільки вами, залежно від ваших потреб і планів, але при цьому зберігаються "терміни" і "об'ємність", адже зрозуміло, що на квартиру збирати набагато довше і більше, ніж на абонемент в спортзал, тому це потрібно враховувати спочатку.
Як правильно відкладати гроші, які "легко прийшли"?
Наприклад, якщо вам подарували який-небудь великий грошовий подарунок або нагородили премією?
Тут кожен вирішує сам для себе, але найбільш оптимальним стане один з двох варіантів:
- Розподілити цей дохід точно так же, як зарплату, за обраним раніше методом;
- Відкласти всю суму в якості заощаджень або в найбільш важливу категорію накопичень, якщо ви користуєтеся останнім методом.
Як відкладати гроші з зарплати правильно, якщо ви на фрілансі?
Часткова зайнятість передбачає непостійний прихід грошових коштів в скарбничку. Один місяць доходи можуть бути дуже великими, а в наступному — роботи і замовлень зовсім може не бути. Саме тому важливо спочатку розробити зручну схему, по якій ви зможете забезпечувати себе найнеобхіднішим і відкладати фінанси з розумом.
У даному разі вам належить стати "самому собі бухгалтером". Заведіть дві банківські картки. На одну з них складайте всі надходження і доходи (краще і вигідніше, щоб в умовах банку у неї був високий відсоток на залишок). Друга карта буде "витратною".
Визначте зручний для себе період (наприклад, тиждень або місяць), коли ви будете переводити з "дохідної" карти певну суму, яка вам потрібна на щоденні витрати. Тільки з цієї "витратної" карти ви можете знімати і витрачати гроші. Решта ж фінанси на "прибуткової" карті є певним "недоторканним запасом", який стане в нагоді для періоду, коли раптом не буде роботи або замовлень.
Якщо раптом на "прибутковому" рахунку сформується достатня сума "зайвих" коштів, їх можна перекласти залежно від цілей на інший рахунок або в онлайн-скарбничку (кому як зручніше) або ж витратити частину на великі покупки.
Домашня бухгалтерія
Раціональний підхід і планування — дуже важливі штуки у формуванні сімейного або особистого бюджету. Дамо три простих поради, як почати підходити з розумом до вирішення цього важливого питання.
Ведіть облік своїх щоденних витрат за допомогою доступних онлайн-схем або додатків. Лише так ви зможете гранично точно і детально розуміти, яка сума на постійні витрати в місяць у вас йде, куди розподіляються ваші фінанси, а також зможете з'ясувати і проаналізувати, на чому можна заощадити без шкоди для себе.
Подібних продуктів для обліку витрат в інтернеті дуже багато, так що радимо спробувати у використанні кілька і самостійно з'ясувати, який засіб зручніше для вас.
Як відкладати гроші і не витрачати їх даремно?
Коли ви визначилася зі своїми щомісячними постійними витратами, створи таблицю з докладним "фінансовим планом" на певний проміжок часу з датами. Ідеально, якщо це буде цілий рік. Так ви зможете внести туди всі плановані на цей рік "витрати":
- Речі та одяг, який необхідно купити (по сезонах);
- Відпустка, дорогі розваги, поїздки;
- Плановані витрати на лікування та освіту;
- Подарунки на дні народження та інші важливі події;
- Накопичення — їх теж варто вносити в цю таблицю! Наприклад, ви вирішила за рік накопичити на нову машину. Розрахуй необхідну суму і розбийте її на 12 місяців. Вуаля! Рівно стільки вам потрібно відкладати кожен місяць, щоб через рік відправитися в автосалон за своєю мрією.
Якщо ви ведете сімейний бюджет, то доцільно записувати в таблицю плановані витрати для всієї родини — в тому числі і для дітей, щоб, наприклад, перед першим вересня не хапатися за голову в пошуках потрібної суми на всі підручники, речі та канцелярські предмети.
За допомогою такого нехитрого способу ви швидко навчитеся планувати свій фінансовий рік і у вас будуть явні цілі, на які необхідно буде відкладати гроші, а значить, і витрачати їх даремно на чергове барахло відпаде будь-яке бажання.
Крім цього, внось в таблицю всі свої доходи. Нерідко крім зарплати у людини є ще один, а то і кілька додаткових джерела доходів (наприклад, здача квартири або гаража, пенсійні відрахування, стипендії та інші), про які він забуває і не планує грамотну їх витрату. Ці кошти також можна вносити в "загальний котел" або ж спочатку "закривати" ними одну з категорій витрат або накопичень.
Сподіваємося, ці прості рекомендації допоможуть почати шлях до формування грамотної фінансової поведінки.
Джерело: ukr.media