Ситуація на українсько-польському кордоні

Польські протестувальники після 17:00 послабили блокаду українського кордону. Зокрема, вони пообіцяли пропускати легкові авто та пасажирські автобуси через пункт пропуску “Гребенне – Рава-Руська”, а на пункті “Зосин – Устилуг” залишити обмеження лише для легкових авто. Це, втім, не завадило страйкарям зупинити пасажирський автобус біля ПП “Гребенне – Рава-Руська” та затримати пасажира.

85_190013-1_large.jpg (42.79 Kb)

“Після 17:00 відновився рух легкових автомобілів та автобусів через пункт пропуску “Гребенне – Рава-Руська”. Протестувальники також висловили готовність щогодини пропускати по 1 вантажівці в обох напрямках. Також готові пропускати незначну кількість транспорту через пункт пропуску “Зосин – Устилуг”. Зокрема, вони планують кожні 30 хвилин пропускати по 5 легкових автомобілів в обох напрямках, щогодини по 1 вантажівці на в’їзд до Польщі та по 3 вантажівки на в’їзд в Україну. Автобуси в обох напрямках пропускатимуться у звичайному режимі”, – повідомили в Держприкордонслужбі. України.

Водночас, за даними Мінінфраструктури, на кордоні стався обурливий інцидент. протестуючі зупинили пасажирський автобус Більше того, одного з пасажирів затримали невідомі особи.

Україна офіційно потребує реакції польського уряду. “Ситуація вже починає виходити з-під контролю та за межі цивілізованого протесту. В автобусі знаходяться жінки та діти, які не можуть ставати заручниками будь-якого протесту… Впевнений, польський уряд однозначно не підтримує подібні акції. Важлива їхня негайна реакція “, – заявив міністр розвитку громад, територій та інфраструктури Олександр Кубраков.

Раніше, в середині дня фермери повністю заблокували рух транспорту, включно з автобусами та легковими авто з пасажирами через пункти пропуску “Устилуг”, “Угринів”, “Рава-Руська” на кордоні з Україною. У пунктах “Шегині” та “Ягодин” при цьому було повністю заблоковано рух вантажівок, не пропускали жодних вантажних авто, навіть з військовою та гуманітарною допомогою.

У пункті пропуску “Краківець” було заблоковано рух для вантажних транспортних засобів лише у бік України, а для інших категорій рух вільний в обох напрямках. Про це повідомив речник Державної прикордонної служби (ДПСУ) Андрій Демченко в ефірі телемарафону.

За його словами, загалом на кордоні України та Польщі 20 лютого було заблоковано шість із дев’яти пунктів пропуску. Однак до їхнього числа потрапляють усі основні шляхи для вантажного транспорту.

Самі поляки розходитися на збираються. “Наші плани – стояти до досягнення результату. Ми запросили нашу владу з Варшави. Ми тут стоїмо, щоб сільськогосподарські товари не потрапляли до ЄС. Ми не здамося, і якщо буде потрібно ще розширити страйк, не пускатимемо мікроавтобуси”, – розповідав українським журналістам один із учасників протесту.

Також раніше 20 лютого страйкарі перекривали залізницю, а також розсипали зерно із вантажного вагону. На місце події приїхала поліція, а через півгодини фермери розблокували залізницю. Як уточнили в Міністерстві інфраструктури України, протестувальники висипали близько 4 тонн зерна із двох вагонів-зерновозів. Вагони в момент події чекають навантаження на вузькі шляхи. Зіпсована агропродукція йшла транзитом до Німеччини.

Тим часом Міністерство закордонних справ України заявило про неприпустимість блокади кордонів України. “Блокування польсько-українського кордону, хоч би якими гаслами воно супроводжувалося, не має виправдання”, – написав речник МЗС Олег Ніколенко.

Він нагадав, що наземні кордони залишаються важливими в умовах російської агресії. “Вважаємо також неприйнятним агресивне ставлення з боку протестувальників до українців та українських вантажів, що перетинають польсько-український кордон. Антиукраїнські гасла, які звучать на кордоні, підтверджують політично вмотивований характер акції. Її мета – провокування подальшого загострення двосторонніх відносин”, – йдеться у заяві.

МЗС України закликає польську владу надати правову оцінку діям учасників акцій, а також забезпечити розблокування кордону та вжити заходів щодо антиукраїнської риторики приниження, що базується на безпідставних аргументах.

Через проблеми на кордоні з Польщею уже виникають черги на пунктах пропуску між Україною та іншими сусідніми країнами ЄС. Як розповів в ефірі телемарафону віцепрезидент Асоціації міжнародних автоперевізників (АсМАП) Володимир Балін, у чергах з польського боку перебуває близько 4000 вантажівок. “З українського боку багато машин поїхало через Словаччину та Угорщину, і там теж є досить суттєве ускладнення руху”, – заявив Балін.

За словами Баліна, зупинити блокаду може лише польський уряд та Європейська комісія. За словами фахівця, також слід враховувати, що політики у Польщі готуються до місцевих виборів, а аграрії становлять майже половину електорату.

Не впевнений, що головна проблема – імпорт аграрної продукції. Вона трохи в іншому: це нові умови вирощування та збуту агропродукції польськими компаніями на європейському ринку. Думаю, там є про що говорити (Польща з ЄС. – Ред.)… Всім експортерам та імпортерам сьогодні пропоную їхати в об’їзд… Я думаю, як мінімум до 20 березня ми матимемо проблеми на кордоні… Якщо говорити про збитки, у листопаді Україна втратила 1 млрд євро. Нацбанк підрахував, що не менше втратила і Польща. Кому це вигідно? Думаю, іншій країні, яка здійснює агресію на території України”, – зазначив Балін.

При цьому 20 лютого міністр сільського господарства Польщі Чеслав Секерський попередив фермерів, що страйкують на кордоні з Україною, що заплановане ними на 20 лютого повне закриття кордону може обернутися проти них самих. Зокрема, результатом цього може стати зупинка польського експорту товарів до України та, відповідно, втрата багатьох робочих місць.

Втім, Секерський також заявив, що “регулювання торгівлі сільськогосподарською продукцією з Україною є одним із пріоритетів Міністерства”. А заборона на імпорт низки продуктів до Польщі залишається чинною. Йдеться про зернові, насіння ріпаку та соняшника, пшеничне борошно, висівки, макуху.

Водночас українські перевізники вже проводять протести у відповідь на кордоні з Польщею. Так, з 15 лютого на найбільшому пункті пропуску “Ягодин – Дорогуськ” проходить акція волинських перевізників. А з 20 лютого анонсовано таку ж акцію львівських перевізників на трьох пунктах пропуску – “Рава-Руська”, “Краківець” та “Шегині”.

Немає блокування, є мирна акція. Здійснюється громадський контроль, залучаються компетентні органи, зупиняються машини. І якщо за документами ми бачимо, що машина не стояла в черзі з польського боку, вона відповідний час стоїть з українського. Тобто, рівні умови для всіх. Якщо всі їдемо – всі їдемо, якщо всі стоїмо – всі стоїмо”, – пояснив Балін.

Крім того, з 1 березня власний страйк можуть відновити польські перевізники. Поки що їхні протести на паузі, оскільки польська та українська сторони домовилися про пілотний проєкт щодо скасування системи єЧерга на двох пунктах пропуску для порожніх вантажівок – “Нижанковичі – Мальховіце” та “Угринів – Долгобичув”. Проте, як розповів заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Сергій Деркач, тепер Польща вимагає розширити скасування єЧерги на пункт пропуску “Рава-Руська – Гребенне”.

“Ми отримали листа від польських колег з міністерства інфраструктури, які запропонували нам скасувати єЧергу ще й на ПП “Рава-Руська – Гребенне”. Ми читаємо це і розуміємо, що, напевно, наша остання комунікація на кордоні не досягла мети. Адже ми пояснили, що система електронної черги дуже важлива для країни, ми показали результат, вона дійсно діє. І вони начебто погодилися”, – сказав Деркач.

Источник

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *