Зарядити електрокар. Чому в Україні майже удвічі зросли продажі електроавто

Майже двократне зростання ринку авто на електриці торік привабило на ринок зарядних станцій нових гравців. Чи вистачає в Україні електрозарядок і скільки на них можна заробити

Тільки три дні даруємо 500 грн знижки на річну диджитал-підписку на сайт Forbes. Оформлюйте зараз за промокодом F500. Підписуйтесь за цим посиланням

У 2023-му доходи українського стартапу GO TO-U, що розробляє інфраструктуру для заряджання електрокарів, зростали щоквартально на 70%, розповів Forbes співзасновник компанії Назар Шимоне-Давида. У січні–вересні 2023-го компанія отримала $1,5 млн виторгу та потрапила до переліку Forbes 25 найперспективніших стартапів країни. 

У 2014-му Шимоне-Давида почав завозити в Україну перші Tesla, але швидко зрозумів, що без зарядної інфраструктури бізнес не спрацює. У 2017 році засновники GO TO-U запустили операційну систему для зарядних станцій, що оптимізує завантаження й дозволяє власникам заробляти на обладнанні. Через застосунок GO TO-U можна забронювати час і локацію для зарядки електрокара та оплатити послуги на місці. Восени 2021 року в компанію інвестував шведсько-швейцарський машинобудівний гігант ABB. 

До GO TO-U підʼєднані понад 400 000 зарядних станцій у 66 країнах – за рік компанія розширила присутність у півтора раза. Попри широку географію, 80% виторгу GO TO-U приносить Україна, каже Шимоне-Давида. 

Це не випадковість. З 2022-го в Україні – бум електрокарів. Він штовхає вгору й ринок зарядної інфраструктури, розповідає Вадим Ігнатов, заступник голови правління Української асоціації учасників ринку електромобілів (EV-UA). 

Чи встигає ринок зарядних станцій в Україні за зростанням попиту на електромобілі? 

Більше, ніж у Польщі – на рівні Іспанії та Бельгії

З початку повномасштабного вторгнення Росії у лютому 2022-го кількість автомобілів із електродвигуном на українських дорогах збільшилася в 2,5 раза. На 1 січня 2024 року в Україні зареєстровано 84 127 електрокарів – на третину більше, ніж у Польщі. За останній рік зростання – понад 1,7 раза. Всього за підсумками 11 місяців 2023 року в Україні зареєстрували близько 191 000 вживаних авто та 55 000 нових легковиків, за даними «Укравтопрому».

ОККО, «Епіцентр» і п’ять стартапів. За рік ринок електрокарів в Україні виріс майже вдвічі. Чи встигає за бумом зарядна інфраструктура /Фото 1

За два роки кількість автомобілів із електродвигуном на українських дорогах зросла у 2,5 раза

Україна значно випереджає загальносвітові продажі авто на електротязі. Для порівняння: у 2023-му світовий ринок електромобілів у середньому зріс на 34%, пише Reuters із посиланням на дані компанії з дослідження ринку Rho Motion.  

Таке стрімке зростання парку електроавто спричинило розвиток інфраструктури для їх зарядки – за кількістю зарядних точок Україна знаходиться на рівні Іспанії та Бельгії та значно випереджає Польщу, розповідає Марина Китіна, головна радниця виконавчого директора Ukraine Invest при КМУ.

Зараз в Україні – більше 12 000 конекторів для зарядки електрокарів, каже вона, посилаючись на власне дослідження після опитування операторів. Публічно ця інформація недоступна, оскільки гравці остерігаються конкуренції та ворожих обстрілів, пояснює Китіна. У 2022 році зарядна мережа була на третину менша – близько 9500 портів. 

У 70% випадків українці воліють заряджати свої електрокари від домашніх розеток. Але ще два роки тому вдома заряджалися 90% українських електроавто, каже Китіна. За її даними, ринок позадомових зарядних станцій поділили між собою 20 операторів і провайдерів електромобільності, усі – українські компанії. До п’ятірки найбільших, крім GO TO-U, входять Infinite Charge, EcoFactor, Ionity і TOKA, перелічує вона. 

Прибутковий бізнес

Торік на ринок електрозарядної інфраструктури увірвались одразу кілька новачків. На початку вересня про інвестиції 23 млн грн у розвиток власної мережі зарядних станцій «Е1» повідомив український ритейлер «Епіцентр». Протягом найближчих місяців мережа планувала відкрити за ці кошти 10 нових хабів на території паркінгів ТЦ «Епіцентр» у Житомирі, Одесі, Умані, Тернополі, Полтаві та Чернівцях. 

Хаби будуть як швидкісними (потужністю 120 кВт), так і для повільної зарядки – залежно від потужності їх вартість коливається від 1,3 млн грн до 3,6 млн грн, пояснила Forbes Ольга Ющенко, директорка напряму «Автогрупа та інструменти» «Епіцентру». Компанія розраховує окупити інвестиції за 6,5 років. 

За дуже вдалого розташування станцій окупити їх можна і за чотири–п’ять місяців, середній термін для України зараз – три–п’ять рокі замість восьми, як було два роки тому, каже Китіна. 

Секрет – у маржинальності бізнесу. Середня вартість зарядки електрокара через повільну зарядку – 11 грн за кВт, швидкісну – 14–16 грн, пояснює Ігнатов із EV-UA. Тариф на електроенергію – близько 6 грн, решту – 5 грн чи 10 грн залежно від потужності заправки забирають власник станції та земельної ділянки, де вона розташована. 

Shutterstock

Бізнес на зарядці електрокарів має високу маржинальність Фото Shutterstock

95% української зарядної мережі складається із малопотужних станцій до 50 кВт∙год переважно у містах, каже Василь Дмитрів, віцепрезидент з маркетингу ОККО. «Ще два роки тому ми побачили, що зарядна інфраструктура в Україні не встигає за потребами власників таких електрокарів», – пояснює він. Тож одна з найбільших українських мереж АЗС вирішила зробити ставку на потужні станції до 150 кВт, які дозволяють зарядити авто до 80% за 35–45 хвилин.

Торік ОККО за 100 млн грн закупила і встановила 29 суперчарджерів на 15 власних заправках. «Власники електрокарів тепер можуть доїхати з Києва до Львова чи Одеси з однією підзарядкою в дорозі», – переконує Дмитрів. 

Поки що кількість клієнтів, які користуються електрочарджерами на ОККО, у 50 разів менша за прихильників викопного палива, каже він, але компанія переконана, що попит стрімко збільшиться вже найближчими роками. У 2024 році ОККО планує укомплектувати електрозарядками ще до 40 своїх АЗС. «До 2030 року на українських дорогах буде більше 500 000 електромобілів», – пояснює Дмитрів.

Источник

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *