Що чекає на Luxoft Україна та українську IT-індустрію в 2024 році

З десятки найбільших IT-компаній України Luxoft у 2022 році зростав найшвидшими темпами – виторг зріс на 63%. Чому не варто очікувати того ж результату у 2023 році, які сценарії розвитку IT-індустрії та як стартапи стануть бустером ринку, розповіла керівна та HR-директорка Luxoft в Україні Олена Самборська у новому випуску «Business Breakfast з Володимиром Федоріним» від Forbes.   

Перший рік повномасштабного вторгнення приніс одній із найбільших IT-компаній Luxoft Україна 5,9 млрд грн виторгу. 2023 рік виявився важчим, говорить Самобрська. «Контракти із замовниками зазвичай підписують на рік, і вони бачать ризики у роботі з українським підрозділом компанії», – додає вона. На піку у січні 2022 року Luxoft мав в Україні 4000 співробітників. Станом на липень 2023 року у компанії працює 3700 людей. 

Прогнози на наступний рік – оптимістичні. «Luxoft Україна зростатиме швидше, ніж ринок», – каже Самборська. Експорт українських IT-послуг у вересні виявився найнижчим за всі попередні місяці 2023 року і склав $521 млн. Чим підкріплені прогнози Luxoft? 

Це скорочена та відредагована для ясності версія інтервʼю.

Про результати 2023 року

Ми звикли до того, що IT-індустрія зростає плюс 20-30% і більше рік до року. Цей рік складніший, бо наші клієнти оцінюють свої ризики як достатньо великі, а контракти зазвичай річні. Це не говорить про те, що багато клієнтів ідуть з України, але новий бізнес не так активно заходить. 

Якщо порівнювати торішні квартали та цей рік – ми бачимо падіння. Якщо порівнювати з 2019 або 2020 роком, то все одно є зростання. 

Не зовсім зрозуміло, якою буде ситуація на ринку загалом – куди буде рухатись економіка. Є дуже оптимістичні прогнози, є дуже песимістичні. Ми оцінюємо ситуацію десь посередині. Це стосується всього глобального ринку – не тільки України. 

Якщо ти конкуруєш на ринку як локація, то клієнти дуже активно дивляться на різні типи ризиків. Ми активно показуємо свої Value Propositions з України. Дуже важливо показувати наші переваги, як ми працюємо в таких стресових умовах, які результати ми можемо показати, якщо ці умови зміняться. Багато клієнтів готові йти на це, бо справді Україна пропонує хороші умови. 

Традиційно в компанії було дуже мало команд та проєктів, які були лише в Україні. Як правило, будь-який проєкт у певній пропорції знаходиться в Україні, Індії, Польщі чи США.

Бурхливого зростання не очікуємо. Як одна з найбільших IT-компаній Luxoft пройшла найтяжчий для ринку рік. Інтервʼю з керівницею Оленою Самборською /Фото 1

Про конкуренцію аутсорсерів з традиційними компаніями

Тренд про конкуренцію аутсорсерів із традиційними компаніями, що розвивають власні IT-підрозділи, не новий. Його просто починають активніше обговорювати. Будь-яка компанія для себе вирішує, яка в неї стратегічна цінність, а що вона готова віддати на аутсорс. Усі традиційні великі бізнеси мають великі IT-підрозділи, іноді вони відокремлюються навіть в окремі IT-компанії. Це не означає, що вони не потребують експертизи глобальних гравців, зокрема сервісних компаній.

Одна з переваг глобальних компаній – ми працюємо з іншими глобальними компаніями. Ми маємо дотичність до передових продуктів, наприклад, у банківській сфері чи автомотів. 

Компанія не може бути конкурентною, якщо в ній якісно та повноцінно не відбувається диджиталізація. Але це лише передостанній або останній етап. Спочатку компанія має навести лад у своїх процесах, бо диджиталізувати хаос — це безглуздо. Відповідно вони вимагатимуть консультації тих, хто вже це робив багато разів – компаній на кшталт Luxoft. 

Написати код — лише частина задачі у рамках сервісу, який ми даємо. Розуміти, у чому проблема, де вона є та як її розвʼязувати найкоротшим шляхом мають експерти, які робили це багато разів. Можна йти своїм шляхом і переманювати людей з сервісних компаній, але це не завжди ефективно. 

Бюджетні очікування для Luxoft Україна на наступний рік 

Ми розглядаємо три сценарії – оптимістичний, коли буде невеликий ріст. Є песимістичний сценарій – падіння. А реалістичний – плато, коли 2024-й рік ми пройдемо так само як 2023-й. 

Бурхливого зростання ми поки що не очікуємо, але й сильного падіння також. Ми очікуємо, що Luxoft Україна буде рости краще, ніж ринок. Для цього у нас є розрахунки, плани, клієнти, з якими ведемо переговори. 

Якщо ситуація покращуватиметься з погляду наших внутрішніх ризиків, повʼязаних з війною, та світових економічних очікувань, то українська IT-індустрія залишиться на рівні 2023 року або зросте. Але звісно це не буде 30% росту. 

Для глобальної індустрії 2024 рік буде часом уповільненого зростання та пошуку нових трендів. 

Про побоювання щодо посилення тиску на IT з боку держави

У нас є суто спеціалізований простір Дія.City – законодавство, яке було створене під IT. Там є гарантії, що нічого в цьому законі не зміниться протягом 25 років. Це зменшує ризики. 

IT-індустрія – експортна промисловість, яка вводить валюту в країну. Тому влада уважно ставиться до будь-яких змін, які, можливо, приходять комусь на думку. Тиск на сектор – це зараз малоймовірний сценарій. Індустрія готова бути в дорослому діалозі і пропонувати альтернативні рішення, які були б цікаві як державі, так і бізнесу. 

Якщо буде податковий тиск, то ми вибудовуватимемо діалоги з владою. Якщо історія відбуватиметься з боку маски-шоу – це інша історія. Але ми бачимо наскільки швидко реагує Мінцифри щодо будь-яких таких проявів. У рамках кожного сценарію є багато шляхів, як працювати. 

Про кейс Сема Альтмана та корпоративну культуру

Цей кейс розглядатимуть усі світові бізнес-школи. Таке буває, коли є сильний харизматичний лідер, який створює команду навколо себе. І ці люди готові йти за ним. 

Робота з корпоративною культурою – це найскладніше. Її не видно, але вона вирішує все, що відбуватиметься далі. Дуже часто CEO зосереджені на операційній роботі, на бюджетах, фінансах, клієнтах і дуже рідко усвідомлено ставляться до корпоративної культури. 

Щоб створювати таку команду як в OpenAI, у CEO має бути розуміння всіх інструментів з побудови корпоративної культури. Таке зустрічається нечасто, навіть у глобальному бізнесі.

Зараз основна мета менеджера – створювати сенси для своєї команди та відповідати на запитання: «Навіщо ми це робимо?». Часто ця історія ігнорується. Вважається, що цим має займатися HR, але так не працює. 

Кому з айтівців загрожує ШІ  

Сеньйори завжди будуть потрібні, тому що на цьому етапі лише людина може створювати складні продукти, підходити творчо до вирішення завдання. 

За деякими прогнозами взагалі може зникнути потреба спеціалістів початкового та середнього рівнів. Ось тут є загроза. 

Як виростити сеньйорів? Створювати інкубатори, проводити хакатони, змінювати систему вищої освіти тощо. Через п’ять років ВНЗ не мають випускати джунів, вони повинні випускати фахівців рівня мідл, яких потребує бізнес. 

Які IT-стартапи будуть трендом у 2024 році

В Україні дуже актуальний напрям Defence Tech. Також кібербезпека, фінтех продовжуватимуть розвиватися. Якщо не включатимуться якісь регулювання щодо ШІ, то медичні компанії також активно розвиватимуться. Стартапи будуть пропонувати нові продукти для контролю за своїм здоровʼям, наприклад, для специфічних розладів. 

Источник

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *