За час великої війни третина українців звикли читати новини у Telegram. Топові канали мають понад 1 млн підписників і обганяють традиційні медіа. Хоч здебільшого канали анонімні, а якість новин інколи сумнівна, доходи власників найбільших сіток можуть доходити до $1 млн на місяць. Як працює цей бізнес і чому він набирає обертів саме зараз
Forbes Ukraine випустив новий номер журналу. Придбати його з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням. У журналі: перший список найкращих роботодавців для ветеранів, список перспективних молодих українців «30 до 30», 40 компаній, які вийшли на іноземні ринки під час війни, історії Марії Берлінської, Всеволода Кожемяки та загалом майже два десятки текстів.
«Найкращі прибутки – у новинних каналів від мільйона підписників, менші не дуже цінуються», – каже колишній страховий агент Богдан Тимощук, якому наразі належать 15 Telegram-каналів із аудиторією у 3 млн підписників. За останніх чотири місяці він інвестував $250 000 у запуск десятка нових тематичних каналів – сегмент, який тільки починає розвиватися.
Один з найбільших – закрита дошка оголошень з продажу вживаних авто «Автобазарич» на понад 188 000 підписників – окупився за два місяці. «Мільйон гривень витратили і трохи більше мільйона заробили, далі – чистий плюс», – каже Тимощук, який у цьому бізнесі вже сім років. Репутація Telegram в Україні неоднозначна – це водночас і джерело новин із потужною аудиторією, і майданчик для проросійської пропаганди, і софт для цифрового шпигунства. Чому він бумить саме зараз?
Геть від Москви: як влаштований український сегмент Telegram
Глобальна аудиторія Telegram приростає на 2,5 млн користувачів щомісяця, заявляє у своєму англомовному каналі засновник компанії росіянин Павло Дуров. «Всього за десять років Telegram отримав понад 800 млн активних користувачів виключно завдяки сарафанному радіо», – заявив він під річницю створення проєкту у середині серпня 2023-го.
За цей час месенджер із доволі простим функціоналом значно еволюціонував у бік повноцінної соцмережі. У Telegram є групові чати, сторіс як у Facebook та Instagram, верифіковані облікові записи, закриті й публічні канали. Останні – непогане джерело прибутку для своїх засновників.
Українська аудиторія Telegram за оптимістичними підрахунками приблизно у 80 разів менше глобальної. Але вона доволі велика, за різними даними, 7-10 млн користувачів, каже Максим Цап, керівник Telegram Network у маркетинговій компанії Netpeak Артема Бородатюка. «Особисто ми все-таки схиляємось до цифри 10 млн», – каже він.
На середину 2023-го серед 25 найбільших українських каналів лише сім не розміщували рекламу, свідчить дослідження Netpeak. Серед них канал із картою повітряних тривог, офіційні канали президента Володимира Зеленського, очільника Миколаївщини Віталія Кіма тощо. Проте так було не завжди.
До 24 лютого 2022-го власники й адміністратори каналів з України були тісно повʼязані із російськими, каже Тимощук. «Все СНД працювало в одному ринку і все було в рублях», – додає він. Повномасштабне вторгнення провело межу і український сегмент повністю відділився.
Інший фактор – воєнне зростання самого Telegram. У 2022-му саме він став основною соціальною мережею для споживання новин, обігнавши Facebook, YouTube й телебачення. Понад 74% українців заявили, що отримують новини з соцмереж, а 60% з них — з Telegram, свідчить дослідження USAID та Internews.
Найпопулярніша категорія телеграм-каналів в Україні, «новини і ЗМІ», налічує понад 10 300 каналів, згідно даних аналітичного сервісу TGStat. Серед топ-10 — тільки один належить офіційному медіа ТСН («Телевізійна служба новин» телеканалу 1+1 Ігоря Коломойського). У нього понад 960 000 підписників. У інших його девʼяти конкурентів — понад 1 млн підписників.
Приклад – інтернет-феномен «Лачен пише», який за пів року виріс із нуля до місця у першій десятці найпопулярніших новинних каналів в Україні.
Весна-літо 2022-го видалися «голодними». Реклама майже не продавалася, зате можна було задешево набирати підписників, каже Цап. З осені почалася відлига. «І десь з початку весни 2023-го бізнес у Telegram невпинно, дуже активно росте», – додає він.
Наразі у каналу «Лачен пише» 1,3 млн підписників. Автор – учасник списку Forbes 30 до 30 2021 року Ігор Лаченков – постить у ньому новини та благодійні збори. Секрет успіху – у ретельній перевірці інформації, відсутності «жовтухи» і хайпу, розповідав він Forbes. Проте заробляють інші його проєкти, наприклад, канал із жартами «Бро скинув мем», де один рекламний пост коштує 6 000 грн.