Магазини схильні замовляти більше товарів, через це викидають 5–6% свіжих продуктів, які не розкупили клієнти. Результат такого менеджерування закупівель – $28 млрд збитків щороку. Цей факт підштовхнув Метта Шварца заснувати у 2017 році стартап Afresh. Його застосунок на основі штучного інтелекту допомагає магазинам та супермаркетам у США поставити цей процес на нові рейки.
У Forbes Ukraine є спільнота в LinkedIn. Там ми пишемо практичні кейси компаній, розповідаємо про інноваційну економіку та публікуємо поради з особистого розвитку і управління командою. Жодних новин. Приєднуйтесь за цим посиланням
Мережа супермаркетів Albertsons хоче продавати свіжу малину. Не розчавлену, запліснявілу чи таку, яка за день після купівлі зіпсується. Але це не так просто зробити.
Раніше директори магазинів могли покладатися лиш на власні здогадки, скільки та якого товару варто замовити. Замов надто мало – і клієнт піде додому з порожніми руками. Якщо замовити забагато, товар затримується на полицях та псується.
«Раніше замовлення товару було ручним процесом і з високою ймовірністю неправильно оцінити, що саме захочуть купити покупці, або обсягу замовлення», – пояснила Сьюзен Лонг, директорка з екологічності в Albertsons.
Albertsons – одна з найбільших продуктових мереж у США із $78 млрд річного виторгу. Минулого року вона почала використовувати програму на основі штучного інтелекту від стартапу Afresh Technologies, щоб прогнозувати попит на товари, які швидко псуються, і відповідно до цього робити замовлення. Тепер магазини мережі роблять замовлення, приміром, бананів чи салатного перцю, частіше, але у менших обсягах.
«Ми намагаємося зробити так, щоб полиці магазинів були повними, а склади – порожніми до приходу наступної вантажівки з товаром», – пояснює гендиректор Afresh Метт Шварц.
Стартап Afresh було засновано в Сан-Франциско в 2017-му. За оцінкою Forbes, його виторг минулого року склав менш як $10 млн. Небагато, але бізнес росте.
Завдяки $150 млн капітальних інвестицій від Spark Capital, Insight Partners та інших провідних венчурних фірм Afresh зміг встановити свою програму у 3300 магазинах кількох мереж у США, серед яких Albertsons (складають більшість клієнтів Afresh), WinCo Foods і Save Mart.
Працівники супермаркетів заповнюють запитальник у своїх айпедах, зазначаючи кількість броколі чи помідорів, яка залишилась на полицях. Після цього система видає автоматизовану пропозицію розміру наступного замовлення.
Все більше продуктових магазинів використовує технологію такого типу, щоб зменшити кількість продуктів (необроблених овочів, фруктів, мʼяса і риби), які не розкупили, через те їх приходиться викидати. Згідно з даними неприбуткової організації ReFED, яка відстежує харчові відходи, щороку зіпсовані продукти обходяться магазинам і супермаркетам у $28 млрд.
За словами Шварца, через те що магазини схильні замовляти більше, а не менше, вони викидають 5–6% свіжих продуктів. У категорії готової їжі цифри можуть бути вдвічі вищими. Це не лише погано для екології, а й для бізнесу: викинутий товар – це втрачені продажі та менші прибутки.
Технології допомагають і екології, і бізнесу
Afresh каже, що її клієнти зазвичай зменшують кількість зіпсованих продуктів на чверть, що може допомогти підняти операційну маржу в категорії «продовольчі продукти» на 40%. А це десятки, якщо не сотні, мільйонів доларів прибутків.
Це неабияка хороша новина для супермаркетів, у яких дуже невелика маржа особливо зараз, коли ціни на продукти постійно ростуть. Albertsons, яка нещодавно оголосила про плани злиття з Kroger, минулого року запровадила програму від Afresh у 2200 своїх магазинах.
«Якщо за допомогою цієї програми можна підняти на кілька пунктів валову маржу і при цьому не підвишувати ціни, це величезна перевага», – відзначив Волтер Робб, колишній гендиректор мережі Whole Foods, який інвестував у Afresh.