Бронювання та відрядження айтішників. Чому це проблема для ІT компанії GlobalLogic

За майже два роки війни команда GlobalLogic зменшилася на понад 1000 фахівців — до менше ніж 6500 людей. Головна причина — ринок перебуває не в найкращому стані, а експорт IT-послуг у 2023 році програє показникам 2022-го. Як відсутність механізму бронювання працівників та «єВідрядження» стали причиною втрати мільйонних контрактів? Інтервʼю з Head of Legal у GlobalLogic Ukraine Дмитром Легановим.

До епідемії коронавірусу працівники третьої за виторгом IT-компанії GlobalLogic здійснювали 3 000 відряджень на рік. «Коли почалася епідемія і були введені певні обмеження, ми скоротили їх тільки до критичних 1400 відряджень», — розповідає Head of Legal у GlobalLogic Ukraine Дмитро Леганов. Перший рік великої війни обвалив цифру вшестеро — до 234 відряджень. За неповний 2023 рік — 186.

Як на бізнес впливає обмеження на виїзд у відрядження за кордон? «Мені відомі випадки, коли на ІТ-ринку мільйонні проєкти були під загрозою. І у нас також були такі випадки», — говорить Леганов.

Послуга «єВідрядження» з оформленням дозволів на закордонні відрядження мала запрацювати 1 вересня 2022 року. Однак проєкт не стартував — з’явилася нова урядова постанова, що дозволяє заброньованим військовозобовʼязаним співробітникам перетинати кордон, говорила міністерка економіки Юлія Свириденко в інтервʼю Forbes.

З десятки найбільших IT-компаній GlobalLogic забронював чи не найменше працівників – всього десять. «У 2023 році це була наша єдина заявка, — говорить Head of Legal у GlobalLogic Ukraine Дмитро Леганов. — Але це менш як 1% від необхідних». Загалом в Україні заброньовано 3500 спеціалістів зі 157 технокомпаній станом на 11 жовтня 2023-го, свідчить надана Forbes статистика Мінцифри.

Міністерство економіки розробило попередній проєкт постанови Кабміну, що регулюватиме «єБронювання». Механізм погоджують з органами центральної влади, Пенсійним фондом, податковою, бізнесом та іншими стейкхолдерами. Також попередній проєкт показали зацікавленому бізнесу. «Міністерство економіки налаштоване на запуск «єБронювання» до кінця 2023 року», – повідомили Forbes у пресслужбі міністерства у жовтні.

Як відсутність «єБронювання» впливає на IT-бізнес та чому бронювання не працює, інтерв’ю з Head of Legal у GlobalLogic Ukraine Дмитром Легановим.

Інтерв’ю відредаговано та скорочено для ясності.

У серпні віцепрезидент зі стратегічних ініціатив GlobalLogic Андрій Яворський говорив Forbes, що компанія нікого не забронювала у 2023 році. Щось змінилося з того часу? 

Станом на жовтень ми забронювали 10 людей. Це менш як 1% від необхідних. У 2023 році це була наша єдина заявка.

Чому ви не подали більше співробітників?  

Ми зустріли повномасштабну війну зі специфічною для українського бізнесу, але звичайною для IT-компаній структурою – у нас мало штатних працівників. А забронювати можна лише їх. 

Ще одна причина – це квота, яка передбачає, що на кожну заброньовану людину вам потрібно мати ще одного військовозобов’язаного. Не просто виконувати цю квоту, коли у вас майже немає людей в штаті. 

Також є список дефіцитних військово-облікових спеціальностей, які не можна бронювати. І серед випускників військових кафедр таких людей багато. Вони не мають практичних навичок, ніколи не служили, але їхні спеціальності дефіцитні. У нашій компанії серед військовозобовʼязаних фахівців рівня сеньйор та менеджерів таких людей понад 50%. 

І остання причина – якість військово-облікових документів. Звичайно, держава очікує, що людина має актуальні військово-облікові документи та протягом останніх декількох років вона відвідувала військкомат. На практиці – це рідкість. До того ж оновити військово-облікові документи й не отримати моментально повістку – це теж задача. 

Спойлер: ми знаємо, що над можливістю оновлювати військові-облікові документи без автоматичної мобілізації в момент відвідування військкомату зараз працюють. Нібито є певне рішення, яке спроможне розв’язати цю проблему.  

Попередній проєкт постанови «єБронювання» станом на жовтень вже існував. Який вигляд може мати механізм? /Ілюстрація Shutterstock / Анна Наконечна

Попередній проєкт постанови «єБронювання» станом на жовтень вже існував. Який вигляд може мати механізм?

Запускати окремий застосунок чи платформу для «єБронювання» не планують. «Доступ до послуги «єБронювання» здійснюватиметься через застосунок «Дія», – стверджують у пресслужбі Мінекономіки.

Через «єБронювання» керівники підприємства матимуть змогу дізнатися, скільки військовозобовʼязаних працівників вони зможуть забронювати. Це стане можливо завдяки обміну даними між реєстрами органів державної влади, Міністерства оборони та Генштабу ЗСУ.

Якщо ввести у сервіс облікові дані конкретного працівника, можна буде перевірити, чи підпадає він під бронювання, чи має дефіцитну військову спеціальність, чи потрібно йому оновити дані в ТЦК тощо.

Якщо людина підпадає під усі критерії бронювання, отримує відстрочку від призову на військову службу на пів року.

Якщо дані потрібно уточнити, механізм передбачає можливість бронювання на один місяць. За цей час людина має звернутися у ТЦК та актуалізувати дані. Після цього компанія зможе повноцінно забронювати такого працівника.

Після запуску «єБронювання» заброньовані отримуватимуть не паперовий витяг із наказу Мінекономіки, а витяг із реєстру заброньованих військовозобов’язаних. Він міститиме QR-код, що зчитуватиметься при перетинанні кордону тощо.

Читати більше Згорнути

Скільки в GlobalLogic саме штатних працівників? 

Близько ста людей. Не всі з них чоловіки, і не всі військовозобовʼязані. Зі штатних працівників – військовозобовʼязаних близько 30. 

В ідеалі, скільки компанії потрібно заброньованих працівників? 

У мене немає великих очікувань. Але якщо говорити про очікування клієнтів, то всі ключові люди в команді не мають бути під ризиком мобілізації. Ключові люди – це приблизно половина команди. Загалом, чим більше людей, тим більше шансів, що клієнт буде нарощувати проєкти.

Наша індустрія працює за принципом, що в нас є незалежні підрядники ФОП та гіг-контрактори. Бронювання не заточене під ці категорії. Чому б не дозволити їм самостійно себе бронювати за умови виконання певних критеріїв, адже вони незалежні підрядники. 

Як обмеження їздити в ділові поїздки за кордон впливають на український сегмент бізнесу GlobalLogic?

ІТ-індустрія так влаштована, що більшість замовників є іноземними компаніями — у нас це 99%. Нам потрібно зустрічатися з клієнтом, щоб продавати нові проєкти, показувати команду та експертизу, будувати довірливі відносини, утримувати й розширювати проєкти. 

Також це важливо для пошуку потенційних клієнтів. Якщо на якийсь івент українська компанія не може приїхати, а наш не український конкурент може, то в нас точно буде менше балів у цьому рейтингу. 

До епідемії коронавірусу ми здійснювали 3 000 відряджень на рік. Коли почалася епідемія і ввели певні обмеження, ми скоротили їх тільки до критичних 1400 на рік. Можна обрати з них більш критичні, але все одно мова йде про сотні в рік. 

На сьогодні ми немає якогось процесу, який би дозволяв здійснювати відрядження, крім бронювання. А як ми вже з вами говорили, бронювання для нас не є розвʼязанням нашої проблеми. І, відповідно, неможливість здійснювати бізнес-поїздки – це критична проблема. 

«Був ризик втратити мільйонний контракт». Бронювання та відрядження – найболючіші точки для IT-бізнесу. Скільки коштує відсутність механізмів? Інтерв’ю з третьою за виторгом IT-компанією GlobalLogic /Фото 1

Скільки бізнес-поїздок було у компанії в цьому році та у 2022-му? 

У 2022 році – 234, а у 2023 році – 186. Те, що тут не 0 і не 30, ми завдячуємо жінкам, колегам, які зняті з військового обліку за станом здоровʼя тощо. Ці 186 відрядження також формуються внаслідок того, що дехто з колег їздив близько 10 разів, але вони вже не можуть їздити більше і не можуть закрити потреби на інших проєктах

У більшості випадків неможливо повноцінно замінити потребу у відрядження для людини чи команди. Якщо в команді, яка працює з клієнтом А, є 1-2 людини, які можуть поїхати у відрядження, то це ніяк не допоможе на проєкті клієнта Б, де може не бути такої людини відповідної сеньйорності. 

Чи були якісь конкретні випадки, коли потенційний клієнт відмовився від співпраці, бо не зустрівся з командою? 

Вам ніколи, або майже ніколи, в лоб не скажуть, що це було причиною. Мені відомі випадки, коли на ІТ-ринку мільйонні проєкти були під загрозою. Я маю на увазі проєкти з тривалістю на один рік і з дохідністю $1,5 млн або з тривалістю пʼять років з дохідністю до $1 млн на рік. У нас також були такі випадки. Це загальна проблема індустрії. 

Була спроба запустити єВідрядження», але проєкт не стартував, бо запрацювало бронювання.

Питання з відрядженнями простіше вирішити ніж бронювання, яке зачіпає всі індустрії. Його складно вирішувати, зберігаючи баланс державних та бізнесових інтересів. 

Ніхто не каже забронюйте людину на 6 місяців, але дозвольте їй здійснювати відрядження. Потрібні гарантії – говорімо про гарантію. Потрібні депозити – говорімо про депозити. Потрібно security check – говорімо про це, але знайдімо спосіб забезпечити відрядження. Ми не відчуваємо, що зараз цією проблемою активно займаються. 

Скільки в компанії зараз активних проєктів? 

575 проєктів, але ця цифра мало про що каже. Залежить від «величини» проєкту. Теоретично, може стати менше проєктів, але більше доходів (не наш випадок), більше проєктів і менше доходів (якщо закриваються великі, а на їхнє місце приходять дрібні). Ця цифра сама по собі не є хорошим індикатором здоровʼя галузі.

Кількість людей в динаміці – є. Кількість відкритих позицій в динаміці – є. У січні 2022 у нас було майже 7500 фахівців. Станом на зараз – менше ніж 6500.

«Був ризик втратити мільйонний контракт». Бронювання та відрядження – найболючіші точки для IT-бізнесу. Скільки коштує відсутність механізмів? Інтерв’ю з третьою за виторгом IT-компанією GlobalLogic /Фото 2

Як має виглядати концепція закордонного відрядження, щоб це працювало для IT-галузі?

По-перше, відрядження має стосуватися не тільки штатних працівників. Якщо закон дозволяє залучати гіг-спеціалістів для роботи в компанії, залучати ФОПів для надання послуг, то потрібно знайти спосіб дозволяти їм виїжджати в ділові поїздки. Запобіжники мають існувати, але не варто покладати повну відповідальність тільки на компанію. Фахівець також має розділяти цю відповідальність. У нас немає інструменту контролю прибуття. 

Також це має працювати диджиталізовано. Наприклад, подавати заявку через Дію.  

Якщо запровадять механізм, чи буде миттєвий вплив на бізнес і чи можна буде його виміряти?

Ми бачимо в статистиці, що надходження індустрії падають. Коли ви можете здійснювати відрядження, продавати свої послуги, домовлятися, будувати довірливі відносини з клієнтом, це точно позитивно вплине на ці цифри.

Коли ХАМАС атакував Ізраїль у жовтні, їхня IT-індустрія зіштовхнулася зі схожими проблемами, що й Україна. Якщо країна десятиріччями не може організувати адекватну процедуру, чи може Україна знайти цей консенсус? 

Їхні війни, принаймні в гарячій фазі, не тривали роками. Ті інструменти, які існують в Україні, вони розроблялися без відповіді на питання: «А що буде, якщо війна триватиме роками?»

Коли ви не можете виїжджати в ділові поїздки один місяць, це можна пережити. Коли ви не можете виїжджати два роки, це проблема. Ми зіштовхнулися з новою реальністю, в якій війна, на жаль, може тривати довго. І ми мусимо адаптувати механізми до цієї реальності.

Як тоді бути з хейтом в сторону IT-індустрії?  

Я не зовсім розумію, чому існує такий наратив. Чи в IT-ринку заброньовано багато людей? Ні, заброньовано кілька тисяч працівників. Чи існує якийсь спосіб здійснювати відрядження для індустрій? Ні, не існує. 

Для деяких індустрій є обґрунтовані виключення. Наприклад, якщо говорити про підприємства енергетики, то в них немає обмеження на бронювання дефіцитних спеціальностей, бо їм це потрібно. 

На підприємствах, які займаються перевезеннями, водії можуть перетинати кордон. Ця процедура абсолютно законна, бо компанія здійснює зовнішньоекономічну діяльність. Нам таку можливість не дали, хоча ми теж здійснюємо зовнішньоекономічну діяльність. І я розумію, що, на перший погляд, специфіка трошки інша. Айтівці це не водії. Але коли ми говоримо про роки, то вести цей бізнес і не бачитися з клієнтами неможливо. 

Источник

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *