Пункт пропуску на кордоні України з боку Словаччини буде заблоковано з 15:00 1 січня. Акцію протесту влаштують місцеві перевізники – на підтримку польських колег. І польська, і словацька організації висувають до України однакові неправомірні вимоги.
Страйк безстроковий – “до подальшого повідомлення”. Рішення про блокування пункту “Вишне Німецьке – Ужгород” ухвалив президію Союзу автомобільних перевізників Словаччини (UNAS) після переговорів із Міністерством транспорту Словаччини.
Вантажні автомобілі планують пропускати по 4 на годину. Також обіцяють не блокувати гуманітарні вантажі, хоча польські ультраправі аналогічну обіцянку вже не виконали.
“Метою протесту є приєднатися до перевізників з Польщі, які майже 4 тижні блокують свої переходи кордону. Ми не можемо залишати їх поодинці в боротьбі, яка з початком протесту в Словаччині стає спільною боротьбою”, – заявили в UNAS.
До цього організація вже проводила “попереджувальні” блокування пункту “Вишне Німецьке – Ужгород”. Тоді в UNAS погрожували, що якщо вимоги не буде виконано, страйк стане постійним.
Цікаво, що водночас уряд Словаччини продовжив заборону на імпорт агропродукції з України на невизначений термін та розширив перелік товарів, на які він поширюється. Попередня заборона від Словаччини вводилася до кінця 2023 року і поширювалася на чотири товари – пшеницю, кукурудзу, ріпак та насіння соняшнику. Тепер до списку входять мед, ячмінь, пшеничне борошно, солод, соєві боби, буряковий цукор, висівки, шрот та інші тверді залишки, що утворюються в результаті екстракції рослинних жирів або олії.
По суті, і словацькі, і польські перевізники хочуть повернути систему, яка діяла до червня-2022 року. Тоді кожен український перевізник, який прямував до ЄС, мав отримувати дозвіл на перетин кордону конкретної країни. Глава Держагентства відновлення та розвитку інфраструктури України Мустафа Найєм уже пояснював, що ця вимога нездійсненна, і Україна не погодиться повернути систему дозволів на вантажні перевезення.
Слід також враховувати, що блокування кордонів у Польщі підтримала лише одна асоціація польських перевізників, яка раніше активно працювала з РФ. Політичне представництво взяв на себе польський політик Рафал Меклер із ультраправої партії Ruch Narodowy. Він також є власником логістичної компанії Rafał Mekler TRANSPORT, яка доставляла вантажі до Росії.