Польські перевізники продовжують блокаду українського кордону. Станом на ранок 8 грудня у чергах застрягли близько 3300 вантажівок. “Укрзалізниця” при цьому почала переправляти фури до Польщі на поїздах, але ці заходи не можуть достатньо розвантажити автомобільні прикордонні переходи.
Так, масштабна блокада триває на чотирьох пунктах пропуску – “Ягодин – Дорогуськ”, “Краковець – Корчова”, “Рава-Руська – Гребінне”, “Медика – Шегині”. Як повідомив в ефірі телемарафону речник Держприкордонслужби Андрій Демченко, найбільша черга сформувалася перед пунктом “Шегині” – там стоїть 1200 вантажівок.
На цьому тлі “Укрзалізниця” відправила на поїздах першу партію з 23 вантажівок через кордон із Польщею та планує аналогічні рейси у зворотному напрямку. Щоб організувати таке перевезення, знадобилося два тижні, і проблеми зі швидкістю залізничних перевезень фур залишаються.
“Поїзд курсує маршрутом Скнилів (Україна) – Славкув (Польща). Митне та прикордонне оформлення вантажу проходить на залізничному прикордонному переході Ізов – Грубешув. Поки що існують формальні питання щодо швидкого перетину польського кордону, і фахівці вже працюють над прискоренням процесу… Щоб замовити перевезення вантажівки контрейлерним потягом з України, потрібно звернутися до філії “Центр транспортного сервісу “Ліски” АТ “Укрзалізниця”, у зворотному напрямку – до UZ Cargo Poland”, – зазначили в УЗ.
Загалом ситуація залишається критичною. За словами Демченка, до блокади через пункт пропуску “Ягодин” щодобово перетинало 1200-1300 вантажівок в обидва боки. А за минулу добу, 7 грудня, кордон перетнули лише 160 фур. Це колосальне падіння, яке б’є по українській економіці.
Експорт з України тільки за листопад упав на 40%. Загалом обсяги скоротилися на 9,2 млн тонн. При цьому загальний імпорт України у листопаді скоротився приблизно на п’яту частину. І якщо ситуація не вирішиться найближчим часом, страйк на кордоні коштуватиме Україні 1-процентного пункту зростання ВВП.
Демченко зазначив, що переговори з польською стороною продовжуються. “Як зазначало Міністерство інфраструктури, було обговорено деякі питання з польською стороною, щоб надалі розблокувати рух по всій ділянці кордону з Польщею”, – сказав він.
Зокрема, Україна готова технічно відкрити нові смуги для порожніх вантажівок у “єЧерзі”. Як пояснював заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Сергій Деркач, цю вимогу поляків Україна пообіцяла виконати, але це можливо лише після відкриття кордону.
“Згідно з останніми домовленостями з Єврокомісією та польським урядом, ми напрацювали низку заходів, які мають фактично задовольнити протестувальників і зупинити протест. Фактично ці заходи всі виконано”, – повідомив Деркач. Протестувальники також вимагають зупинити транспортний безвіз та повернути дозволи українським перевізникам. На цю умову Україна погодитись не може.
Слід також враховувати, що блокування кордонів у Польщі підтримала лише одна асоціація польських перевізників, яка раніше активно працювала з РФ. Політичне представництво взяв на себе польський політик Рафал Меклер із ультраправої партії Ruch Narodowy. Він також є власником логістичної компанії Rafał Mekler TRANSPORT, яка доставляла вантажі до Росії.