Інтервʼю міністра фінансів Сергія Марченка: дефіцит бюджету, реформа податкової та доплати військовим
Міністр фінансів Сергій Марченко про діалог з Міноборони щодо військових витрат, скільки грошей партнери погодили для України у 2022 році, про особливості «швидкого відновлення» та чи планує Мінфін знижувати ставки за ОВДП. Інтервʼю для Forbes.
Головні матеріали Forbes Ukraine. Раз на тиждень на вашій пошті.
Дякуємо за підписку Підписатися
Непроста задача пошуку балансу між справедливою винагородою захисникам України та можливостями держбюджету – одна з найбільш контраверсійних складових щоденної рутини міністра фінансів Сергія Марченка, 42.
Запити військових відомств можуть сягати трильйонів гривень. «Приводимо їх до притомного рівня, який ми можемо профінансувати», – каже очільник Мінфіну під час розмови з Forbes.
Про рішення Верховної Ради (ВР) повернути доплати усім військовослужбовцям у 30 000 Марченко дізнався під час візиту у Вашингтон, де йшли переговори з потенційними донорами України.
У інтервʼю Forbes міністр фінансів розповів про підводні камені процесу відновлення України, реформу податкової та митниці та про можливість компромісу у питанні повернення доплат військовим.
«Держава продовжує доплачувати по 30 000 грн, навіть коли є факт дезертирства»
Ви коментували ситуацію з доплатами військовим (Напередодні Марченко заявив, що для цього необхідно підвищувати податки. – Forbes), але фактично вона повисла в повітрі. У вас є розуміння, який може бути вихід?
На рівні парламенту створена робоча група, там вже напрацьовується варіант, яким чином це питання можна справедливо і ефективно вирішити. Прибравши популізм та надмірну політизацію.
Задача – знайти рішення, яке буде максимально корисним для Збройних сил і підйомним для фіскальної частини. Щоб ми це могли забезпечити за рахунок власних надходжень. Тут головне – політичні домовленості, щоб усі сторони були на одній стороні. Коли була зустріч із фракціями парламенту, я побачив, що переважно воля до цього є.
Які варіанти тут можливі? Все ж повністю скасувати доплати чи, можливо, схема знову зміниться на більш компромісну?
Простір для компромісу є. Те, що запропоновано правкою до закону (доплати військовим у 30 000 були скасовані у лютому, але на початку квітня Верховна Рада повернула, «випадково» проголосувавши за правку Дмитра Разумкова до закону щодо інших аспектів діяльності ЗСУ. – Forbes), не влаштовує абсолютно нікого, тому що це прибирає мотивацію. Деякі керівники силових відомств казали, що після того, як вони внормували систему оплати, у їхніх підрозділах зʼявилось більше мотивації реально воювати, а не сидіти в тилу. Мотивацію потрібно шукати саме в цьому, адже не кожен з мільйонної армії знаходиться на передовій, як багато хто думає.
Тобто часткове повернення доплат можливе?
Я не готовий зараз говорити про це. Але ми готові слухати [військове командування] про конкретні категорії, які треба мотивувати.
Підкреслюю, що бюджет на сектор оборони не зменшується, а, навпаки, зростає. Бойове розпорядження і визначення випадків схеми виплат – це рішення Головнокомандувача. В межах бюджету ми кажемо: визначайтеся, робіть правильні системи мотивації. Але ми вимушені задавати питання, коли бачимо, що наприклад, держава продовжує доплачувати по 30 000 грн, навіть коли у військовослужбовця встановлений факт дезертирства.
Чи можливе цьогоріч ще одне масштабне розширення видатків держбюджету після нещодавнього збільшення на пів трильйона?
Не виключаю. Це можуть бути точкові коригування. Але це не питання сотень мільярдів, це точно. Можливо, в межах десяти мільярдів. Такі зміни можуть бути неодноразовими, адже ми воююча країна і не можемо передбачити все. Поточного бюджету достатньо для ведення військових дій до кінця 2023-го, але я не виключаю коригувань.
Під час інтервʼю з вами в серпні 2022-го ми запитували чи є у Мінфіну розуміння, що відбувається всередині військового бюджету. Наскільки це для вас прозора історія зараз?
У нас точно стало більше розуміння щодо першочергових потреб сектору безпеки і оборони. Але я не скажу, що у нас є стовідсоткове розуміння ситуації чи контроль за здійсненням закупівель та грошового забезпечення. Зловживання є, і перекоси досі є. Та ми не можемо зараз суттєво і жорстко контролювати цю сферу, оскільки у нас війна. Хоча це не означає, що будь-де в державі, особливо під час війни, мають бути умови для зловживання.