Співвласник «Кормотеху» Ростислав Вовк інвестував під $2 млн у литовський стартап Rocketo і запускає венчурний фонд. Навіщо виробнику кормів для тварин інвестувати у технології. Інтерв’ю

Український виробник кормів для домашніх тварин «Кормотех» – частина сімейного бізнесу львівських підприємців Олени та Ростислава Вовків. Останній – не новачок у ангельських інвестиціях. Навіщо йому ще й внутрішнє «венчурне крило» – фонд Kormotech Ventures

Forbes Ukraine випустив новий номер журналу. Придбати його з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням. У журналі: перший список найкращих роботодавців для ветеранів, список перспективних молодих українців «30 до 30», 40 компаній, які вийшли на іноземні ринки під час війни, історії Марії Берлінської, Всеволода Кожемяки та загалом майже два десятки текстів.

«Нам дедалі важче стає сприймати швидкі інновації», – каже співзасновник й CEO «Кормотеху» Ростислав Вовк, 43. Двадцятирічний виробник кормів для домашніх тварин експортує продукцію до чотирьох десятків країн – від Великої Британії до Чилі. У 2022-му, попри втрату 15% закордонного бізнесу через вихід із Білорусі, компанія наростила виторг до $124 млн. Мінуси? Довгий цикл прийняття рішень.

У вересні 2023-го компанія запустила Kormotech Ventures – внутрішній венчурний підрозділ, що інвестуватиме у технологічні стартапи. Чек – до $100 000, фокус – на знайомій індустрії догляду за тваринами. Перша угода вже закрита. «Кормотех» придбав контрольний пакет Rocketo, молодого литовського виробника органічних кормів, у якого спершу вклався сам Вовк. Про те, навіщо великій компанії венчурні інвестиції і як це допоможе влити свіжу кров у бізнес редакторка Forbes поговорила із Вовком та головою Kormotech Ventures й керівником американського напрямку «Кормотех» Ярославом Хромʼяком, 37.

Інтерв’ю було скорочене і відредаговане для ясності

 

Ростиславе, ви – досить активний ангельський інвестор. Наприклад, вклали $100 000 у проєкт із розшифрування голосових заміток Senstone, €350 000 – у виробництво органічної їжі для собак Rocketo і $400 000 – у міжнародну базу даних домашніх тварин Animal ID. Навіщо «Кормотеху» власний венчурний підрозділ?

Ростислав Вовк: Не можу вважати себе супервідомим інвестором, в мене всього чотири інвестиції. Я ще пробую (посміхається).

«Кормотех» – наш основний бізнес, що займається виробництвом, продажем, створенням брендів харчування для домашніх тварин. І нам дедалі важче стає сприймати швидкі інновації. Нам досить важко оцінювати або виконувати проєкти, що мають набагато вищий або супервисокий ступінь невизначеності. Адже завжди є наші основні бренди, продажі, «Клуб 4 лапи», на які припадає увесь фокус.

І з якоюсь ідеєю досить важко пройти «сито» нашої громіздкої групи топменеджменту. Завжди починається оцінка ризиків, виявляється, що нам сьогодні більше треба захиститися від конкурентів в Румунії, і так далі.

Ідеї періодично залітають, якщо щось сильно торкає мене чи Ярослава (Ярослав Хромʼяк, голова підрозділу Kormotech Ventures- Forbes), ми пробуємо їх просувати. Але зрештою Ярослав запропонував впорядкувати усі ці бізнес-процеси, щоб не втрачати купу людей і не забувати про майбутнє. Бо ми постійно повинні створювати нові так звані знаки питання, які потім стануть зірками, а ті – коровами згідно матриці Boston Consulting Group.

Ідея – створити підрозділ, куди і наші внутрішні, і зовнішні інноватори й підприємці зможуть звернутися із ідеєю. Це одна частина роботи. Друга –цей підрозділ управлятиме вже існуючими нашими венчурними інвестиціями. Ми почали з Rocketo. Animal ID та інші ми туди ще не заводимо, потрібно побудувати увесь бізнес-процес. Це ціль до кінця цього року, можливо, початку наступного.

Ключове питання в тому, що велика компанія живе трошки іншими метриками й KPI. Ми говоримо про EBITDA, прораховане зростання, завоювання ринків, побудову брендів. У стартапах все трошки інакше, там не намалюєш бізнес-план на 30 років і не підеш із ним в ЄБРР.

Якщо сформулювати одним реченням, у чому головна ідея Kormotech Ventures? Адже виглядає, що це не класичний венчур, що шукає заробітку на стартапах, що потужно зростають.

Ми хочемо бути на гребні інновацій, щоб мати можливість створювати або купувати продукти, що будуть новими для всього ринку. Це ключова річ, що ділиться на три підцілі. По-перше, нам треба оптимізувати всі наші венчурні проекти, щоб розуміти, як ми там працюємо і що можемо поєднати. Друге – оперативно дізнавалися про всі інновації, що є в світі. Хочемо мати «лієчку», в яку потраплятимуть нові ідеї. Ми будемо їх обговорювати і розумітимемо, куди рухається ринок і куди ми хочемо разом з тим ринком рухатись.

І не треба забувати про нові таланти. Мені дуже цікаво отримати нових людей, влити свіжу, інноваційну кров в компанію. У майбутньому ці стартапи будуть на певному етапі імплементуватися в основний бізнес «Кормотех» разом із командами і талантами.

Ярослав Хромʼяк, голова підрозділу Kormotech Ventures. /з особистого архіву

Ярослав Хромʼяк, голова підрозділу Kormotech Ventures. Фото з особистого архіву

Поговоримо про цифри. А який у вас таргет по інвестиціям? На які чеки орієнтуєтеся, на яких умовах готові заходити у проєкти?

Ярослав Хромʼяк: Ми не зацікавлені у тому, щоб заходити на абсолютно ранніх етапах, плануємо інвестувати на стадіях pre-seed і seed. Фокус – суто на індустріях харчування та догляду для домашніх тварин. Очевидно, що ми хочемо допомагати не тільки грошима, а й експертизою компанії «Кормотех».

Передбачаємо, що сума інвестицій на етапі входу буде десь від $20 000 до $100 000. Знову ж таки, це повʼязано з тим, що на ранньому етапі такі порівняно невеликі суми дозволять нам отримувати значущу частку.

Але також передбачаємо, що будемо доінвестовувати більші суми у стартапи, що розвиватимуться в межах передбачених KPI. Rocketo – яскравий приклад. Ми спочатку зайшли з міноритарним пакетом, а в результаті дійшло до інтеграції.

Який у вас план по інвестиціям на кінець 2023-го і 2024 рік?

Р.В.: Ми не ставимо за самоціль проінвестувати у певну кількість стартапів. Ми починаємо спілкуватися з потенційними компаніями, з потенційними інноваторами. Всередині компанії є венчурний комітет, куди входить Ярослав і ще кілька людей. Вони збиратимуться раз на місяць, розглядатимуть нові ідеї і вирішуватимуть: ідемо, не ідемо, цікаво, не цікаво і т.д.

Не виключаю, що наступного року це може бути нуль стартапів, а може бути два чи три. На мою думку, компанія без проблем може виділити на нові інвестиції $200 000 – 300 000 на рік.

Я.Х.: Ще важлива географія – у нас фокус на Америку та Європу, куди ми, звичайно, включаємо й Україну. На цих ринках в нас найбільше досвіду, тому там дійсно можемо допомагати, ділитися контактами, експертизою, бути реальним партнерами для стартапів.

Источник

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *