Україна – один з ключових ринків для естонського єдинорога Bolt. Чому попри війну він не припинив інвестиції, скільки заробляють водії та наскільки відстав Uber?
Головні матеріали Forbes Ukraine. Раз на тиждень на вашій пошті.
Дякуємо за підписку Підписатися
Естонський Bolt – у трійці найбільших в Україні сервісів замовлення таксі, свідчать дані дашборду monobank. Майже за 500 днів великої війни ринок стиснувся на 10–20%, а конкурентний розклад істотно змінився. Що це означає для материнської компанії, яка націлилася на IPO у 2025-му?
Велике інтерв’ю керівника напряму райд-хейлінгу Bolt в Україні Сергія Павлика для Forbes.
Про управління ризиками і ринок під час війни
Рік тому в інтерв’ю ITC ви казали, що коли у 2018 році Bolt запускався в Україні, ви врахували ризики, пов’язані з воєнним станом і вірогідністю повномасштабного вторгнення. Можете з упевненістю повторити цю фразу сьогодні?
Абсолютно. Напевно, нас уже нічим не здивуєш: ми готові до будь-яких ризиків, явищ, пандемій, війн, техногенних катастроф і т.д. Звичайно, це нелегко. Потрібно багато працювати над собою, щоб направити свій майндсет на те, що є проблеми, з якими ти не можеш впоратися самостійно. Але будь-яку проблему можна подолати, якщо згуртуватися.
Це стосується і команди, яка лишилася в Україні, незважаючи на всі жахи сьогодення.
Скільки у вас зараз людей?
Загалом в українському офісі приблизно сотня людей. У нас було буквально декілька переміщень, одна людина у Польщі, інша – у Великій Британії.
Перше, що ми зробили, – перейшли в режим максимальної гнучкості. Дуже часто в бізнесі є певні переконання: «це працює, а це не працює, бо так показує досвід чи колись сказав якийсь експерт». Ми зрозуміли, що це не зовсім так і завжди потрібно в моменті аналізувати те, що здавалося правдою рік тому.
Bolt та Uklon непогано скористалися простоєм та замороженням розвитку третього великого конкурента – Uber. Як ви зараз оцінюєте частку ринку Bolt?
Як і раніше, оцінити частку ринку складно, адже глибинних досліджень на цю тему немає.
Можна сказати точно, що, за нашими оцінками, наш американський конкурент справді дуже втратив позиції на українському ринку. Зокрема через «простій», тому що у складну хвилину, на початку повномасштабного вторгнення, він підвів.
Як майже за 500 днів повномасштабної війни змінився портрет водія? Скажімо, раніше у Bolt було багато водіїв-іноземців, нині я їх майже не зустрічаю.
Ми розуміємо, що багато іноземців вирішили поїхати з України у перші дні або навіть до початку війни. Це дійсно так.
Але не можу сказати, що портрет водія якось докорінно змінився. Це так само переважно чоловіки. Частка жінок-водійок зростає, хоча їх досі кілька відсотків, приблизно до 5%.
Наш сервіс доступний для всіх, але попит на реєстрацію найбільший серед чоловіків. Можливо, через певні переконання і стереотипи у суспільстві. Але попри стереотипи статистика свідчить, що, наприклад, жінки акуратніше керують автомобілем. Наше довгострокове завдання – змінити ці переконання і залучати якомога більше жінок-водійок.
Кількість активних водіїв залишилася на довоєнному рівні. Частина перестала їздити, але ми щомісяця реєструємо тисячі нових облікових записів.
Цьому є кілька причин. Найважливіша – це макроекономічна ситуація: не секрет, що рівень безробіття дуже зріс за останній рік. Багато людей були змушені залишити власні домівки, переїхати в інше місто. Для них робота з нашою платформою – можливість заробляти достойні гроші.