Польські ентузіасти біометричних технологій Даніель Яжомб і Радослав Руда не відмовилися від ідеї створити технологію здійснення платежів за допомогою очей, навіть коли всі казали, що це щось із сфери фантастики. Їхня наполегливість дала результати в Польщі, а невдовзі PayEye вийде на міжнародний ринок. Першими спробують завоювати США та ОАЕ. Історію стартапу розповідає Forbes Polska.
Forbes Ukraine випустив новий номер журналу. Придбати його з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням. У журналі: перший список найкращих роботодавців для ветеранів, список перспективних молодих українців «30 до 30», 40 компаній, які вийшли на іноземні ринки під час війни, історії Марії Берлінської, Всеволода Кожемяки та загалом майже два десятки текстів.
Якось у 2018-му Даніель Яжомб і його друг Радослав Руда обідали у ресторані та зрозуміли, що забули вдома гаманці. Тоді технологія Apple Pay тільки поширювалася, але не була такою популярною, як нині. В той момент Яжомб задумався, що технології так швидко розвиваються, а нам все ще треба носитися із якимись предметами, без яких неможливо зробити закупи. Саме так народилася ідея платежів за допомогою сканування райдужки ока.
Знадобилося п’ять років, щоб розробити цю передову технологію і супутню екосистему, отримати ліцензії та сертифікати, заручитися довірою партнерів і запустити пілотні проєкти. Вже рік тривають комерційні операції компанії в Польщі: очима можна розрахуватися у понад 200 закладах, хоч наразі переважно у Вроцлаві, де живуть самі засновники.
Тепер компанія готується до запуску пілотного проєкту в США, де вже зібрана команда місцевого підрозділу, а комерційні операції плануються на цей рік. Крім того, наступного року має відбутися запуск «пілоту» в Дубаї.
PayEye вже співпрацює з найбільшими у світі емітентами кредитних карток — Visa і Mastercard, компанією платіжних рішень IT Card, а також завершує інтеграцію з американською платіжною компанією Stripe, яка працює у понад 100 країнах.
У стартапу кілька джерел фінансування:
- перші інвестиції співзасновників, які склали понад €1 млн;
- бізнес-янгол вклав €1 млн;
- €3 млн субсидій від ЄС;
- майже €5 млн від ліхтенштейнського фонду Colters Capital;
- на фінальному етапі угода зі ще одним фондом на «кілька мільйонів євро».
Як розраховуватися очима
Під час реєстрації в застосунку (і додатково в терміналі під час першого платежу в магазині) обличчю й очам користувача призначається біометричний код, який є еквівалентом безконтактної форми оплати за допомогою телефону. У магазинах, які приймають оплату очима, є спеціальний термінал із рідером, який розробила і зібрала PayEye. У вересні вийде остання версія термінала компанії, який приймає платежі за допомогою карток, безконтактно й очима.
Як розраховуватися очима? Відео PayEye
Термінал сканує ваші очі й обличчя, щоб підтвердити вашу особу, і для цього треба дивитися на конкретні точки на терміналі протягом 0,9 секунди. Погляд має бути цілеспрямованим і на конкретній відстані, щоб уникнути «випадкових транзакцій». Першочергово сканують очі, а сканування обличчя – це додаткова перевірка для більшої безпеки. Далі штучний інтелект вирішує, чи достатньо було біометричної ідентифікації. Якщо з якоїсь причини її недостатньо (приміром, волосся закриває очі чи окуляри брудні), користувача попросять ввести пін-код.
«У райдужній оболонці ока приблизно 250 унікальних рис, а на обличчі – близько 500. Всі ці риси закодовуються в унікальний токен PayEyeCode, – пояснює Радослав Руда, головний технологічний директор PayEye. – Ми не зберігаємо фото, а лише спеціально запрограмований токен, який прив’язується до певних платіжних карток».
Ані Яжомб, ані Руда не є програмістами, але їх завжди цікавили інноваційні технології. Біометрія захопила Яжомба, коли він купив собі iPhone 5S і був шокований можливістю розблокувати телефон відбитком пальця.
Під час того доленосного обіду друзі загуглили «біометричні платежі» і побачили, що такі вже є і доступні у Китаї, де вперше розплатилися обличчям у KFC у 2017-му. Яжомб і Руда знали, що Китай не вийде із такою технологією на ринки США і Європи, бо китайським компаніям не довіряють через ймовірність шпигунства і незаконного зберігання даних. Підприємців захопила можливість поширити світом цю інновацію. Невдовзі вони сіли на літак до Шанхаю, щоб побачити технологію в дії.
Руда розповів, що тоді вони зіштовхнулися з великою кількістю наукової інформації про око, яке є найбільш унікальним біометричним ідентифікатором. Обличчя змінюється з віком, внаслідок хірургічних процедур чи зміни зачіски. Око залишається тим самим від народження і до смерті, і навіть у близнюків вони різні, пояснює Руда.