Чехія скасовує фінансування для україномовних асистентів
Чеська Республіка планує припинити фінансування асистентів з вивчення української мови, які допомагають українським учням, починаючи з вересня 2025 року. Ця зміна призведе до того, що понад 190 шкіл втратять важливу підтримку, яка сприяла адаптації дітей до освітнього середовища. Замість індивідуальної допомоги, буде лише обмежена мовна підготовка, яка не враховує індивідуальні потреби, що призведе до труднощів для новоприбулих сімей.

Цю інформацію надає Seznam Zpráv. До середини 2025 року 193 школи в Чеській Республіці отримали 89 мільйонів крон на підтримку українських дітей, зокрема в закладах, де відсоток учнів з тимчасовим захистом перевищував 10%.
Однак Міністерство освіти офіційно повідомило журналістам, що фінансування не буде продовжено у 2025-2026 навчальному році. Обґрунтуванням цього рішення є бюджетні обмеження та перерозподіл коштів на фундаментальну підтримку непедагогічного персоналу. Єдиною формою допомоги, що залишиться, будуть мовні курси з обмеженим доступом.
Як повідомляє видання, ця новина стала шоком для багатьох шкіл. У Лібереці Павло Цуфал, директор школи Врхліцького, розірвав контракти з п’ятьма асистентами у червні, і з вересня його школа втратить будь-яку підтримку для своїх 100 українських учнів.
І навпаки, школа імені Богуміла Грабала в Празі змогла зберегти своїх україномовних асистентів завдяки перерозподілу внутрішнього бюджету. Однак такі заходи здійсненні лише за наявності достатніх ресурсів та управлінської підтримки.
Деякі школи створюють мовні групи, але це вимагає наявності вчителів, приміщень та фінансових ресурсів. Крім того, механізм фінансування не враховує постійний прихід нових учнів протягом року, що ускладнює організацію систематичних зусиль.
Відсутність асистентів посилює труднощі, з якими стикаються новоприбулі діти, перешкоджаючи їхньому навчальному процесу, знижуючи мотивацію та спричиняючи стрес як для учнів, так і для їхніх батьків. Без перекладача чи репетитора батькам часто важко ефективно спілкуватися з вчителями та розуміти освітні вимоги.
Українським сім’ям, які зараз проживають у Чеській Республіці або планують переїхати, слід завчасно шукати інформацію щодо мовних курсів, особливостей шкіл та місцевої інфраструктури. Не менш важливо мати базове розуміння своїх законних прав, оскільки правила можуть відрізнятися залежно від міста чи району.
Такі неурядові організації, як META, рекомендують розглянути альтернативні варіанти підтримки, такі як програми адаптації, волонтерські центри та консультації щодо освіти за кордоном. Програму навряд чи буде швидко відновлено, оскільки уряд надав пріоритет іншим бюджетним питанням. Тим не менш, у Чеській Республіці зростає тиск з боку директорів шкіл, батьків та неурядових організацій щодо впровадження більш адаптивної моделі підтримки, яка відображає фактичні умови в класах.
