Спеціаліст розкрив усі важливі деталі щодо грошових операцій в Україні.
В Україні використання карток для фінансових операцій та обміну подарунками є надзвичайно поширеним явищем.
З 1 квітня Національний банк скасував обмеження на перекази з картки на картку, яке раніше було встановлено на рівні 150 000 гривень на місяць. Тепер фізичні особи не стикаються з такими обмеженнями.
Василь Андрусяк, партнер MORIS та керівник практики податкового права, пояснив, як в Україні переказуються гроші з однієї картки на іншу.
Перекази з картки на картку безкоштовні.
За його словами, з юридичної точки зору, 2 тисячі гривень на рік – це сума, звільнена від оподаткування. Як зазначено в Податковому кодексі, 25% мінімальної заробітної плати не оподатковуються (чверть від 8 тисяч гривень становить 2 тисячі гривень, – ред.). Проте це звільнення стосується лише подарунків у натуральній формі та не поширюється на грошові виплати будь-якої суми.
«Теоретично, всі перекази на картку, що перевищують 2 тисячі гривень, повинні оподатковуватися, крім випадків, коли це вважається доходом особи. Іншими словами, фізичні особи не зобов’язані сплачувати податки, якщо їм позичили гроші, і повертати саме те, що вони отримали. Однак, якщо далекий родич просто надсилає комусь гроші, одержувач теоретично зобов’язаний задекларувати їх як дохід», – уточнив Андрусяк.
Окрім податків, фізичні особи також несуть відповідальність за всі банківські комісії, пов’язані з переказом коштів, за власний рахунок. Ці комісії значно варіюються залежно від тарифів, встановлених банком (зазвичай на них впливають різні фактори, включаючи тарифи банку на обслуговування карткових рахунків, тарифи на внесення/зняття готівки, основна клієнтська база банку — бізнес чи роздрібний бізнес — та розмір банку тощо). Тому перед переказом коштів доцільно уточнити в банку його тарифи на такі операції.
Він також детально розповів, як здійснюються подарункові перекази з однієї картки на іншу, зокрема між різними банками.
Податковий кодекс чітко визначає, що подарунки, обмінювані між членами сім'ї в межах перших двох ступенів споріднення, звільняються від оподаткування, навіть якщо вони стосуються значних сум.
Якщо хтось, хто не є родичем, бажає подарувати, наприклад, 100 тисяч гривень на вашу картку, ви будете зобов'язані сплатити податки, оскільки отримали дохід.
Загалом, для будь-якої форми доходу в Україні існує стандартна ставка:
податок на доходи фізичних осіб – 18%;
військовий збір – 5%.
Для подарунків від осіб, які не є родичами, застосовується знижена ставка податку на доходи фізичних осіб у розмірі 5%; однак, без підписаного та нотаріально засвідченого договору дарування, податкові органи, ймовірно, класифікуватимуть такі кошти як «інші доходи», які оподатковуються за стандартною ставкою податку на доходи фізичних осіб у розмірі 18%.
Податки можна сплатити онлайн через веб-сайт Податкового агентства через електронний кабінет платника податків.
Як зараз функціонує фінансовий моніторинг
Система фінансового моніторингу в Україні та в усьому світі спрямована, головним чином, на боротьбу з фінансуванням тероризму та поширенням зброї масового знищення. Додатковою метою є запобігання відмиванню коштів, отриманих незаконним шляхом.
«Ця додаткова функція є особливо важливою та актуальною для багатьох українців, а часом проблематичною, оскільки деякі громадяни володіють неофіційними коштами, отриманими від такої діяльності, як коучинг чи репетиторство, і вони вносять ці кошти в банки, відкриваючи рахунки та ініціюючи перекази», – зазначив Андрусяк.
Таким чином, неофіційні кошти потрапляють до банківської системи, і з юридичної точки зору будь-які неофіційні кошти вважаються злочинними, оскільки вони походять від такої діяльності, як ухилення від сплати податків або незареєстровані підприємницькі операції. Відповідно, в Україні діє система фінансового моніторингу, подібна до більшості розвинених країн.
Існує безліч органів фінансового моніторингу, але банки відіграють вирішальну роль, оскільки вони обробляють більшість фінансових операцій.
З 2020 року законодавча позиція щодо фінансового моніторингу полягає в тому, що операції вартістю 400 тисяч гривень і більше підлягають перевірці (для суб'єктів, пов'язаних з азартними іграми, це 55 тисяч гривень), за умови відповідності одному з наступних критеріїв:
є транскордонними;
залучати готівку;
пов’язані з Російською Федерацією (заборонено в нашій країні) або з країнами, які не дотримуються світових стандартів боротьби з відмиванням грошей (наприклад, Північна Корея та Іран);
проводяться політично відомими особами.
Транскордонні операції з іноземною валютою перебувають під суворим наглядом, оскільки Україна стикається з валютними проблемами, а влада прагне запобігти неконтрольованому відтоку капіталу.
«По суті, якби я завтра знімав 400 тисяч гривень готівкою, поклав їх на свій рахунок у банку, ця фінансова установа була б зобов’язана провести фінансовий моніторинг. Банк не називатиме мене злочинцем, але попросить роз’яснень щодо джерела коштів. Якщо я надам свої декларації, що володію цими грошима і просто хочу покласти їх зараз, то банк дозволить транзакцію здійснити», – уточнив експерт.
Однак банки зберігають за собою право розслідувати будь-які підозрілі операції. Тут фінансові установи мають певну свободу дій, оскільки Державна служба фінансового моніторингу України та Національний банк перестали визначати, які операції слід вважати підозрілими. Це пояснюється тим, що діапазон настільки широкий, що неможливо надати вичерпний список. Раніше такий список існував, і шахраї посилалися на нього, ідентифікували операції, позначені як підозрілі, та змінювали свою тактику, щоб уникнути виявлення та продовжувати свою незаконну діяльність.
Надання банкам повноважень виявляти підозрілі транзакції є розсудливим рішенням, оскільки вони зазвичай мають інформацію про рівень доходів своїх клієнтів та середньомісячну активність на рахунках, що дозволяє їм швидше розпізнавати, коли дії виглядають сумнівними. Коли активність на рахунку клієнта викликає занепокоєння, банк повинен дізнатися про ситуацію.
В інтернеті можна знайти численні звіти окремих клієнтів банків, які висловлюють скарги на «переслідування» з боку фінансових установ. Наприклад: «Я намагався переказати комусь 10 тисяч гривень, але мій рахунок заблокували». У таких випадках часто проблема не в самому переказі 10 тисяч гривень. Натомість проблема може виникати через повторювані перекази 10 тисяч гривень з картки на картку різним особам, що викликає питання: «Чи може це бути виплата заробітної плати?» Це часто трапляється; особа може проводити незареєстровані господарські операції та переказувати заробітну плату співробітників на картки, що є незаконним. Банк, визнаючи підозрілі операції, зупиняє будь-які перекази та запитує роз’яснень у клієнта (зазвичай через повідомлення в додатку або дзвінок від менеджера).
В ідеалі, банки повинні вимагати документи, включаючи підтвердження походження коштів (наприклад, інформацію про джерела доходу можна отримати через електронний рахунок платника податків), а також пояснення транзакції. Якщо йдеться про незначні суми та є